Så ska modern teknik revolutionera hur vi parkerar

30 procent av bilister åker runt och letar efter en plats att parkera på trots att det går fem parkeringsplatser per bil. Nu finns en smart app som har lösningen på problemet.
  Vi känner att vår app fungerar till 100 procent och därför gör vi nu en nyemission och vänder oss till investerare via FundedByMe, säger Sasa Farkas, vd på ApParkingspot.

I takt med att städerna växer blir det svårare för bilägare att hitta parkeringsplatser. Tomtmark är dyrt och att bygga bostäder ger mycket större avkastning än att lösa parkeringsproblemen. Att bygga under jord är också väldigt dyrt och slutsumman för en parkeringsplats i nybyggnation hamnar oftast på 500 000 kronor. Nu kan dock modern teknik i kombination med principerna i delningsekonomi bana väg för alternativa och smarta lösningar.

ApParkingspot gör det möjligt för privatpersoner, företag eller organisationer att enkelt hyra ut sin parkeringsplats när den inte används. Med appen kan man enkelt lägga upp eller hyra en plats i systemet via en smartphone. Telefonens gps registrerar sedan var användaren befinner sig och visar på en karta lediga platser i närheten. Som användare skapar man enkelt en profil och kopplar ett kreditkort till kontot – sedan kan man erbjuda sin parkeringsplats för uthyrning, förboka eller hyra en i önskat område. Vid bokning navigerar appen föraren till platsen.

– Vi vill göra det möjligt att utnyttja parkeringsplatser på ett bättre och smidigare sätt, ungefär som AirBnb fungerar när det gäller bostäder. En stor skillnad är att det inte är förknippat med några större risker, säger Sasa Farkas, vd på ApParkingspot.

Läs mer om tjänsten här 

Ny funktion – för allmänna parkeringsplatser

I samarbete med Lunds kommunala parkeringsbolag testar man nu med hjälp av ett Autosence Detection System, ASDS, att effektivisera utnyttjandet av allmänna parkeringsplatser. Detta innebär att man inte kommer att behöva köra runt och leta parkering. Andra sensorlösningar har framgångsrikt testats i Danmark där man har fått ner söktrafiken från 25 till 12 minuter. Den innebär i sin tur en halvering av koldioxidutsläppen från söktrafiken samtidigt som kunderna sparar tid.

Sensorn kan användas i flera olika sammanhang. Ett exempel är för bokning av laddplatser till elbilar.
– Fler investerar i elbilar och trycker på effektiva laddningsstolpar har ökat. Vi tror att möjligheten att kunna förboka en stolpe kommer att bli mycket efterfrågad, förklarar Sasa Farkas.

Läs mer och registrera dig här 

Pågående kampanj

ApParkingspot förväntar sig en snabb tillväxt och beräknar att efter ett års tid ha 10 000 användare och efter tre år minst 50 000 användare. Räknar man på en uthyrning per användare och vecka, till priset 75 kronor, skulle det innebära att bolaget når en omsättning på 43 miljoner kronor redan det tredje året, med en vinst före skatt om cirka 50 procent. Med anledning av detta siktar nu ApParkingspot på en bredare lansering och säkrar medel för en bred marknadskampanj med hjälp av crowdfundingtjänsten FundedByme.

– Vi ser det hela både som en kapitalisering av bolaget och som en marknadsföringskampanj, avslutar Sasa Farkas.

Bli delägare, anmäl dig här

Presenteras av 

apparkingspot1

Apparkingspot är ett koncept för uthyrning av parkeringsplatser mellan privatpersoner, organisationer och företag. Ladda ner vår app eller gå till vår andra hemsida, apparkingspot.com.
 
Har du en p-plats att hyra ut? Lägg upp ett konto på hemsidan och kör igång.  Behöver du hyra en p-plats? Ladda ner apppen och sök, förboka eller boka direkt. Inget krångel, bara parkera - vi vill se till att p-platserna som finns används på effektivast sätt.

Bli delägare!
Nu genomför vi en nyemission via Fundedbyme.

 

Svensk start-up vill utmana världens mobilmarknader

MYTOZ är företaget som ska ersätta dyra mobilräkningar med reklamfinansierade telefoner och därmed förändra hur företagen annonserar.
Nu söker bolaget finansiärer inför lanseringen av sin smarta lösning.
– Vi har en otrolig potential i både antal användare och antalet annonser som vi kan leverera och då blir det väldigt stora siffror, säger vd Rolf Lundqvist

Enligt Rolf Lundqvist, MYTOZ vd och grundare, kan en familj på fyra personer idag enkelt spendera mellan 20 000 och 40 000 kronor per år på mobil kommunikation. Som användare av MYTOZ kommer du istället kunna betala en engångsavgift på 500 kronor. För de pengarna får du ett tvåårigt medlemskap och en Android 7.0 telefon – laddad med 1000 minuter fria samtal, 1000 SMS och 2 GB data per månad. I utbyte mot detta visas du sedan annonser på mobilens startskärm när du aktiverar telefonen.

Rolf Lundqvist berättar att andra försökt lansera liknande lösningar tidigare men att dessa haft ett stort problem som MYTOZ tror sig ha kommit runt.

De hade en otrolig efterfrågan på sina gratis sim-kort men sedan ville folk inte använda dem eftersom reklamen var för störande. ”Vi kommer att ta bort störningsmomentet så mycket som möjligt genom att visa annonser innan man har börjat använda telefonen. När du aktiverar en telefon måste du ju ändå gå igenom en del procedurer innan du är ”inne” och då blir den här annonsen en del av det”, säger Rolf Lundqvist.

Ytterligare ett sätt som MYTOZ ska förbättra användarupplevelsen på är att användaren själv får berätta vilken typ av reklambudskap den vill ha. På så vis blir annonserna mer relevanta och uppfattas som mer intressanta. Genom telefonens GPS-funktion kan annonserna dessutom styras efter var du befinner dig och ge relevanta erbjudanden för butiker i närheten.

Nu söker MYTOZ finansiärer. Läs mer om hur du kan bli aktieägare här.

Fördelarna för konsumenten är på så vis tydliga men enligt Rolf Lundqvist är fördelarna minst lika stora för annonsörer. Ett stort problem med digitala annonser idag är nämligen att det ofta inte syns. Google publicerade nyligen siffror som visade att 56 procent av alla digitala annonserar aldrig sågs av den avsedda användaren.

Genom MYTOZ lösning, där annonsen ligger över hela startskärmen, blir annonsen däremot 100 procent synlig varje gång och dessutom mer relevant. Därför ser Rolf Lundqvist en enorm potential för MYTOZ att locka annonsörer som vill nå användare med skräddarsydda budskap direkt i mobilen.

50 procent av all internet trafik går via mobilen men av annonseringen sker bara 20 procent via mobilen så det kommer växa otroligt mycket.

Efter två år av utveckling har MYTOZ nu startat en finansieringskampanj. Målet med kampanjen är att finansiera lanseringen av tjänsten och Rolf Lundqvist berättar att planen är att göra lanseringen i tre olika nivåer.

Först ut är en app som användare kan ladda ner redan idag. Genom appen får du reklambudskap på din startskärm och för varje annonsvisning får du sedan 1 poäng (värt 1 krona) som kan användas för att köpa varor i Mytoz egen e-shop. Den andra nivån, som släpps efter årsskiftet, är MYTOZ sim-kort. Sim-kortet kommer du kunna använda i din befintliga Androidtelefon för att få fria samtal, sms och mobildata i utbyte mot reklamexponering. Under hösten 2018 kommer sedan den tredje nivån av MYTOZ-medlemskap lanseras där även en Android 7.0 telefon ingår.

Bli delägare i MYTOZ via deras finansieringskampanj här.

Enligt Rolf Lundqvist är tanken att inleda med en lansering i Sverige för att sedan kunna etablera företaget i Europa – med Italien, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Om den planen skulle lyckas menar han att bolagets potential är enorm och att MYTOZ skulle kunna omsätta 100 miljoner euro redan år 2020. 

– Den genomsnittliga personen tittar på sin telefon mellan 150 och 300 gånger per dag. Så vi har en otrolig potential i både antal användare och antalet annonser som vi kan leverera och då blir det väldigt stora siffror.

Presenteras av

logo_upload-5ecf01c53f04a72f417e47bc2b43959f

Under 2018 kommer MYTOZ att lansera sin tjänst i tre steg. För att finansiera lanseringen söker bolaget därför nya investerare som vill vara med dem på resan. 

Nu kan du bli aktieägare för endast 5000 kronor och då får du en MYTOZ-telefon på köpet. 

Läs mer på mytoz.com

 

Rolf Lundqvist, vd för Mytoz.

Rolf Lundqvist, vd för Mytoz.

Som investerare i DBP är du delaktig i läkemedelsutvecklingen

Double Bond Pharmaceutical är inte som alla andra läkemedelsföretag. Med ett löfte om transparens bjuder DBP in dig som investerare att vara delaktig i utvecklingsprocessen för nya läkemedel genom att till exempel följa deras vlogg på Youtube eller ställa frågor till VD:ns Twitter. Det är så framtidens läkemedelsföretag ser ut.

Igor Lokot, VD för Double Bond Pharmaceutical (DBP), är organisk kemist i bakgrunden. Det var i Vitryssland han doktorerade i slutet av 1990-talet och det var också där han lärde sig en viktig läxa som skulle lägga grunden för företaget DBP i Sverige, många år senare.

Under arbetet med sin PhD-avhandling fick Igor Lokot höra att organisk kemi var på väg att dö ut. Det gamla skulle ge plats åt det nya, åt ”combinatorial chemistry” som skulle automatisera och därmed revolutionera utvecklingen av nya kemiska substanser. Men se, tjugo år senare har organisk kemi inte försvunnit, och inte heller har kombinatorisk kemi tagit dess plats.

Vad som hände med kombinatorisk kemi under 1990-talet förklarar Igor Lokot kallas för ”hype”, när en uppfinning eller teknologi har höga förväntningar och förutspås kunna rädda en hel industri om inte hela världen.

– Det är i denna fas flest bolag startas runt uppfinningen och flest investerare lägger sina pengar, förklarar Igor Lokot och fortsätter:

– Men det är oundvikligt att förväntningarna kommer att sjunka. Det skedde med nanoteknologi, immunterapi, stamcellsforskning och kommer ske med artificiell intelligens, för att bara nämna några, säger Igor Lokot.

Vad som händer efter hypen däremot, är mer intressant enligt Igor Lokot. Uppfinningen eller teknologin hittar slutligen sin nisch, sin del av marknaden och då är framtidsutsikterna faktiskt ljusare än när förväntningarna var som högst.

Denna evolutionsprocess gäller inte minst för läkemedelsutveckling. När hypen runt en ny läkemedelsbehandling har lagt sig och har börjat generera klinisk data hittar läkemedlet sin nisch och investerare kan börja tjäna pengar.

Double Bond Pharmaceutical lägger fullt fokus på skedet efter hype. De handplockar beprövade läkemedel och vidareutvecklar dem till en större nisch och en lönsammare marknad.

I sin portfölj har de till exempel läkemedlet SA-033 som i grunden är ett väl beprövat cellgift för behandling av levercancer. Med sin unika drug-delivery teknologi BeloGal® kan de styra läkemedlet specifikt till levern för att förbättra effekt och minska biverkningar. Dessutom kan BeloGal® styra flera olika typer av läkemedelssubstanser till lever eller andra utvalda organ som till exempel lunga.

Eftersom DBP väljer just registrerade, kända läkemedel och drug-delivery teknologin inte i sig förändrar läkemedlet utan bara styr det till rätt organ, kan företaget minimera risk. Samtidigt har nyckelsamarbeten med näringsliv och statlig sjukvård i Vitryssland hjälpt DBP sänka utvecklingskostnader och öka tidseffektivitet.

DBPs skepsis mot hype är del av den framgångsrika ”outsider” strategin som präglar företaget. De handfull anställda på DBP representerar flera olika länder och drivs av en vilja att göra saker lite annorlunda än alla andra läkemedelsföretag här i Sverige och våga bryta gamla uttjänade mönster till fördel av nya moderna och mer resurseffektiva lösningar.

De förlitar sig ännu helt på investerare, är tacksamma för det förtroendet och vill skapa en nära kontakt med varje person som väljer att vara en del av deras resa.

Därför har DBP valt att öppna dörrarna till sin verkstad och har bland annat startat en Youtube-kanal där Igor Lokot med jämna mellanrum hälsar välkommen till ”kamrater och kollegor” och berättar om allt ifrån industrinyheter, möten på kontoret och presentationer på olika konferenser.

Igor säger ståndaktigt att han när som helst svarar på frågor från investerare, läkare eller patienter via mail, telefon eller sitt nya Twitter-konto. Det är inte hype, det är bara så framtidens läkemedelsföretag ser ut.

– Vi går inte emot strömmen men vi går inte heller med den. Vi har gjort vår egen väg, säger Igor Lokot.

Läs mer om DBP här  eller kolla in deras Youtube-kanal. Skicka en hälsning till Igor Lokot via mail, telefon eller Twitter .

 

Presenteras av

Double Bond Pharmaceutical är ett snabbväxande läkemedelsföretag som utvecklar och kommersialiserar metoder för behandling av olika typer av cancer, infektioner, autoimmuna sjukdomar samt andra livshotande sjukdomar.

Bolagets aktie är noterad på aktietorget.

Läs mer på deras hemsida


 

Igor Lokot, vd för Double Bond Pharmaceuticals.

Igor Lokot, vd för Double Bond Pharmaceuticals.

Expertens tips: Så tjänar du pengar på börsen

Med börser på rekordnivå ställer sig många samma frågor: Kommer börsen fortsätta uppåt eller närmar vi oss en större nedgång? Och vad ska jag satsa på för att tjäna pengar?
Joakim Sandblom, Sverigechef på CMC Markets, delar med sig av sina bästa tips.

Sedan 2009 har världens börser nästan enbart pekat uppåt. Investerare som köpt aktier under de kortare nedgångar som varit, exempelvis under 2011 och 2015, har därmed kunnat tjäna bra pengar. Tack vare den långa uppgången befinner sig också flera av världens börser i dag på rekordnivåer. Det amerikanska börsindexet, S&P 500, har exempelvis slagit ”all-time-high” fyra veckor i rad. 

CMC Markets Sverige chef, Joakim Sandblom, menar att dessa rekordnivåer innebär ett intressant investeringsläge. Många investerare tycks nämligen vara villiga att fortsätta ta stora risker på börsen – trots att andra varnar för att uppgången snart når sitt slut.

– Med jämna mellanrum under den här uppgången har diverse experter och ”förståsigpåare” förutspått börstoppar, bubblor som ska spricka, bostadskriser, valutakriser, centralbankskriser och så vidare. Det går knappt en dag utan att ett eller ett par finansmedier kablar ut domedagsscenarion, säger han.

Tre viktiga frågor”
Om du vill ge dig ut på börsen finns det därför några viktiga frågor du bör ställa dig: Har börsen redan nått sin topp eller kommer uppgången att fortsätta? Ska du köpa eller sälja? Gå lång eller kort? Enligt Joakim Sandblom räcker det inte att bara följa köp- och säljrekommendationer i media – vill du tjäna pengar på börsen måste du själv analysera vilka prisnivåer du ska köpa och sälja vid.

– Gör din analys redan i dag. När de stora rörelserna kommer måste du ha din plan klar och vara redo att agera, det är det svårt att vara objektiv när rörelserna väl kommer. Det gäller också att våga tro på sin analys. Även om nyhetsflödet säger emot den så kan det finnas tillfällen där du ändå följer din tes och vågar gå emot strömmen. 

Få ett försprång – använd CMC Markets prisbelönta verktyg för din analys.

Något förenklat handlar prisanalysen alltså om att utnyttja tillfälliga prisrörelser för att kunna köpa billigt och sälja dyrt. För att lyckas med detta krävs det dock att du har en tydlig bild av om prisnedgången är kortsiktig, som den var 2011 och 2015, eller början på en större nedgång. Hur gör man då det?

Enligt CMC Markets analytiker är det viktigt att titta på hur riskviljan hos andra investerare ser ut, alltså hur stora risker som investerarna är villiga att ta. För att ge dig en bättre bild av vad marknaden tror om framtiden har vi listat de viktigaste ”indikatorerna” för att se riskviljan hos investerare.

Testa själv: Öppna ett demokonto hos CMC Markets

Här är analytikernas lista: 

1. Guldet är en klassisk temperaturmätare på riskviljan. Historiskt sett brukar en uppgång i guldpriset hänga ihop med en nedgång för börsen. Det ska dock sägas att det här sambandet kan avvika rejält över tid. Så det är ingen ”helig Graal" men en indikator att ta hänsyn till. Prova ett demokonto och följ guldpriset.

2. En annan klassisk termometer för riskviljan är att titta på hur värdepapper som obligationer utvecklar sig. När den amerikanska 10-åriga statsobligationen går upp brukar det nämligen hänga ihop med en nedgång på börsen. 

3. Även företagsobligationer kan vara en bra mätare av riskviljan. När investerare är villiga att ta större risker är de också mer benägna att köpa obligationer från företag med lägre kreditvärdering. Ett index för mer riskfyllda företagsobligationer kan därmed vara en bra mätmetod. Här kan du följa obligationsindex.

4. Ett fjärde sätt att bedöma riskviljan är genom att titta på hur valutor rör sig. Historiskt sett har den amerikanska dollarn exempelvis stärkts vid börsnedgångar, eftersom den varit en ”trygg hamn” för investerare. På senare tid har detta samband dock blivit det omvända och börsuppgångar har istället lett till en starkare dollar. Även dollarns utveckling mot den japanska yenen har varit en bra mätare på riskviljan. När yenen stärks mot dollarn har börsen haft det tufft. Detta samband tycks fortfarande gälla med relativt bra träffsäkerhet. 

Testa ett demokonto och handla råvaror, index, valutor o aktier i realtid.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Investeringar i CFD:er kan utvecklas såväl positivt som negativt, eventuell förlust kan i vissa fall överstiga insatt kapital. Allmän information enbart.

Presenteras av

logo2x

 

CMC Markets är noterade på Londonbörsen och är en av världens största CFD-aktörer. Vi erbjuder handel i aktier, index, råvaror och valuta i fler än 10 000 produkter världen över

Läs mer på www.cmcmarkets.com

Med ett kostnadsfria demokonto kan du:

• Testa CMC Markets prisbelönta handelsplattform

• Testa dina tradingkunskaper helt riskfritt med 100 000 fiktiva kronor

• Testa och utveckla dina handelsstrategier

• Handla aktier, index, råvaror och valuta

• Få tillgång till teknisk analys, marknadskommentarer och appar med realtidskurser

Läs mer och börja handla hos CMC Markets.

Läs mer

Här är trading-plattformen med branschens nöjdaste kunder

Här är trading-plattformen med branschens nöjdaste kunder

Ny investeringstjänst utmanar dyra rådgivare

Genom automatiserad, digital rådgivning vill bolaget Waizer skräddarsy ditt sparande och utmana stora delar av finansbranschen. Nu lanserar bolaget sin investeringstjänst och förhoppningarna är stora.
– Vi ser vår lösning som det perfekta alternativet för de allra flesta sparare, säger vd Michael Lindskog.

I USA är automatiserade, digitala investeringstjänster – så kallade robotrådgivare – redan ett populärt alternativ bland privatsparare. I Sverige har utvecklingen dock gått långsammare, något som det nystartade bolaget Waizer hoppas ändra på.

– Vi ser vår lösning som det perfekta alternativet för de allra flesta sparare, säger Michael Lindskog, vd för Waizer.

För att använda Waizers tjänst öppnar du enkelt upp ett konto med hjälp av ditt BankID. Efter att du svarat på ett tiotal frågor om vad du vill uppnå med ditt sparande och hur din ekonomi ser ut skapar Waizers algoritm en skräddarsydd lösning utifrån dina behov och förutsättningar – med så låga avgifter som möjligt.

– Mycket av det som skiljer oss från andra aktörer som finns idag är att vårt sparande är anpassat och optimerat för dig, baserat på dina unika behov och målsättningar. Vad många andra gör är att de erbjuder standardiserade typportföljer till användarna, baserat på ett fåtal faktorer.

Läs mer: Så fungerar tjänsten. 

När du väl är igång förvaltar och optimerar sedan Waizers tjänst dina placeringar löpande för att uppnå dina mål. Som användare slipper du alltså göra något på egen hand och kan enkelt följa dina investeringar från hemsidan. Den här kombinationen av enkelhet, effektivitet och låga kostnader tror Michael Lindskog betyder att ”robotrådgivare” kommer att växa snabbt även i Sverige.

Stort behov på marknaden 

Michael Lindskog kommer senast från ett stort e-handelsbolag och jämfört med den branschen tycker han att digitaliseringen inom finansiella tjänster halkat efter. Att det finns ett stort behov av bättre tjänster för rådgivning och sparande tycker han också är tydligt.

Exempelvis visar statistik från SCB att ett genomsnittligt svenskt hushåll har ungefär 1 miljon kronor i finansiella tillgångar. Av den miljonen ligger dock, i genomsnitt, hela 40 procent på banken, trots att räntan är nära noll. Resterande tillgångar är i regel investerade i olika fonder eller aktier men även där ser Michael Lindskog stora brister.

– Många som försöker investera själva lyckas inte särskilt bra, och när de väl söker hjälp är råden och förslagen ofta vinklade för att optimera ersättningen för den som ger råden. Dessutom är de ofta dyra. Förra året tog de 15 största fonderna i Sverige ut lite över fem miljarder kronor i förvaltningsavgifter. Även om fonderna har en del transaktionsavgifter och folk som ska avlönas skulle jag säga att merparten av avgifterna blir ren vinst för bankerna och fondbolagen.

Som ett mer kostnadseffektivt och oberoende alternativ har Waizers medgrundare, Karl Erlandzon, doktor i finansiell ekonomi från Handelshögskolan i Göteborg, därför utvecklat den avancerade algoritm som Waizer använder för att optimera investeringsportföljen utifrån dina unika behov och förutsättningar. Algoritmen bygger på Karl Erlandzons egen forskning inom portföljoptimering och hans erfarenheter från att ha arbetat med digital investeringsrådgivning i över 10 år. Med den expertisen och erfarenheten i ryggen är Michael Lindskog övertygad om att Waizer ska kunna utmana de traditionella rådgivarna och ta en ledande position på marknaden. 

– Vårt mål är att så snabbt som möjligt bli ledande inom det här segmentet i Sverige.

Läs mer: Så vill Waizer lösa investeringsutmaningar.

 

Om Waizer


Waizer är en oberoende investeringsrådgivare och digital kapitalförvaltare som erbjuder ett sparande helt anpassat efter dina behov, målsättningar och finansiella situation. Baserat på dina uppgifter skapar vår avancerade algoritm skräddarsydda råd och förvaltningsstrategier. Du godkänner sedan vårt råd innan vi börjar förvalta ditt sparande.

Teamet bakom Waizer har utvecklat tjänsten utifrån åratal av erfarenhet och avancerad finansiell teori med syfte att erbjuda den svenska marknaden ett sparande i världsklass.

Waizer har även etablerat ett samarbete med Nordnet Bank som tillhandahåller Waizers kunder med ett ISK (investeringssparkonto) och därifrån förvaltas kundernas portfölj.


 

Gör som miljonärerna – investera i fastigheter

Långsiktig värdeökning, stabil avkastning och en förhållandevis låg risk. Det är inte konstigt att många av världens rikaste väljer att investera en stor del av sina förmögenheter i just fastigheter.

Som alla investeringar finns det risker med att investera i fastigheter men fastighetsinvesteringar har också en mängd fördelar som gör att många, och inte minst de förmögna, dras till dem. Med grundlig research och en långsiktig horisont är fastigheter därför ofta en bra investering. Det här är några av de saker som talar för fastighetsinvesteringar:

• Stabil avkastning: En av de stora fördelarna är att fastigheter kan ge en stabil och förutsägbar avkastning i form av hyror, vilket innebär ett tryggt och passivt kassaflöde. Som investeringsform är fastigheter även relativt lätta att sätta sig in i, räkna på och förstå.

• Riskjusterad avkastning: Ännu en fördel med fastighetsinvesteringar har att göra med den riskjusterade avkastningen. Fastigheter innebär, generellt sett, inte samma typ av risk som aktier samtidigt som de genererar en högre avkastning än ”tryggare” investeringsformer som obligationer och statsskuldväxlar. En tydlig illustration av detta är statstik som IPD Svenskt Fastighetsindex tagit fram och som visar risk i förhållande till avkastning för olika typer av tillgångar.  

• Inflationsskydd: Ytterligare en anledning att titta närmare på fastighetsinvesteringar har att göra med inflationen. Idag har vi en väldigt låg inflation i Sverige men om inflationen skulle gå upp så utgör realtillgångar som fastigheter ett bra skydd eftersom hyrorna och därmed fastighetsvärdena höjs när priserna ökar.

• Bostadsbristen: Den svenska bostadsbristen utgör ett annat skäl för att se positivt på fastighetsinvesteringar i framförallt bostadsfastigheter. Så sent som 2015 gick Boverket ut med en prognos som visade att Sverige till 2025 kommer behöva 700.000 nya bostäder. 2014 slog också en rapport från Boverket fast att hälften av Sveriges kommuner led av bostadsbrist. Bristen på bostäder, i framförallt storstadsregionerna, har varit ett problem länge men trots det har inte byggandet av nya bostäder ökat i den takt som behövs. Enligt principen om tillgång och efterfrågan har därför priserna på bostadsfastigheter ökat kraftigt.

• Framtidstro: De goda tiderna för fastighetsbranschen förväntas också fortsätta. I en rapport som PwC tog fram i mars 2015 frågade man företrädare för den svenska fastighetsmarknaden om deras tro på framtiden. 70 procent av de som svarade trodde då på ökande hyror under det kommande året och över 80 procent uppgav att de trodde på stigande fastighetspriser. Mest attraktiva uppgav de att bostäder och kontorslokaler var.

Varför investerar då inte alla i fastigheter? 

En stor anledning till att fastighetsinvesteringar, traditionellt sett, varit något som de förmögna ägnat sig åt är de höga trösklarna. Det krävs nämligen en ganska stor kontantinsats för att köpa fastigheter och vid investeringar i fastighetsfonder försvinner en stor del av din investering i avgifter samtidigt som du tappar kontrollen över vilka fastigheter som du investerar i. 

En lösning på detta dilemma är den nya tjänsten tessin.se som Investeringstipset skrivit om. Genom crowdfunding låter Tessin dig köpa en andel i ett fastighetsprojekt. Med en minsta insats på 50 000 kronor blir därför tröskeln för att investera i fastigheter lägre, samtidigt som det blir lättare att diversifiera sina investeringar.

 

Presenteras av

logo
Tessin är en tjänst för dig som vill placera ditt kapital direkt i fastigheter, utan krångliga avgiftsstrukturer och mellanhänder. På Tessin kan du som investerare, genom att gå ihop med andra, investera i projekt de vill förverkligade och samtidigt få en bra avkastning på ditt kapital.

Läs mer om oss här:

www.tessin.se

Håll dig uppdaterad om nya projekt

Registrera dig för Tessins nyhetsbrev för att ta del av nya investeringsmöjligheter.

För att komma igång skickar vi dig även vår e-bok: "9 hemligheter bakom en lyckad fastighetsinvestering"

Ange din e-post för att läsa mer

Risker?

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i projekten kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Här är trading-plattformen med branschens nöjdaste kunder

Med målet att bli förstavalet för aktiva traders har CMC Markets skapat en unik handelsplattform, med fler valmöjligheter och mer kontroll. Tack vare den plattformen har CMC Markets idag branschens nöjdaste kunder och nu storsatsar bolaget även på en egen nyhetssajt.

I den oberoende rapporten ”Investment Trends 2016” tog CMC Markets hem pris för ”Bästa handelsplattform”, ”Bästa kundservice”, ”Högsta kundnöjdhet” och ”Bäst mobilhandel”. Enligt CMC Markets Sverigechef, Joakim Sandblom, är dessa utmärkelser ett kvitto på att bolaget lyckats bygga en handelsplattform som älskas av aktiva traders.

– Om man jämför vår plattform så är funktionaliteten avsevärt mycket bättre än hos andra nätmäklare och det som är mest unikt med CMC Markets är vår orderruta. Där kan du placera flexibla order och du kan även använda ”stop loss-” eller ”take profit”-order. Det innebär att plattformen kan begränsa din förlust och ta hem dina vinster på förutbestämda nivåer, per automatik. Du behöver inte ens bevaka programmet utan det kan sköta sig självt, säger Joakim Sandblom.

Prova ett demokonto på CMC Markets.

Bäst på CFD:er

Flexibiliteten i orderläggningen var också en av anledningarna till att CMC Markets utnämndes till ”bästa CFD-aktör” av Financial Times läsare förra året. Enligt Joakim Sandblom är deras plattform nämligen unik i och med att traders kan handla med CFD:er med väldigt stor flexibilitet i positionsstorleken och med större kontroll över sin risk.

Som ett exempel på detta nämner Joakim Sandblom det tyska aktieindexet DAX. Detta index handlas traditionellt genom kontrakt som idag kostar cirka 15,000 €, och där den minsta positionen är 25 kontrakt. Genom traditionella kanaler skulle du alltså behöva ta en minsta position på totalt 375,000 €, närmare 3,5 miljoner kronor.

På CMC Markets plattform kan du istället handla detta index genom en CFD för så lite som 1 €, och dessutom med hävstång på upp mot 500 gånger ditt eget kapital. Utöver det finns möjlighet att handla med en ”garanterad stop-loss-order”, vilket garanterar att den eventuella förlusten inte blir större än den förutbestämda summan. På så vis får individuella traders möjlighet att handla med produkter som annars bara professionella investerare kan få tillgång till.

  Alla stora fondbolag idag använder CFD:er för sin egen handel eftersom det är mycket billigare och smidigare än att handla i en underliggande marknad. Den här produkten ger privatpersoner möjlighet att kunna handla unika tillgångar, utan några krav på stora positionsstorlekar. För det är ofta det som händer, att man måste handla med väldigt stora positioner eller handla produkter där man inte riktigt förstår hur de fungerar.

Läs mer: Så handlar du med CFD:er hos CMC Markets.

 Lanserar nyhetsajt

Förutom att lansera nya produkter har CMC Markets också satsat mycket på att kommunicera med sin huvudmålgrupp: day traders och swing traders. Bolaget anordnar bland annat regelbundna event för investerare och har även lanserat den egna finanspodden Björnfällan. I september tog CMC Markets ett nästa steg i denna  utveckling och lanserade en egen nyhetssajt. Sajten, www.tradecmc.se, kommer vara helt fokuserad på finansnyheter och bland dessa profiler finns tradern och twitter-kändisen @MadzTrader och @Lone_Wolf.

– Vi har skapat den nya sajten för att våra kunder upplever avsaknad av tradingrelaterad information på marknaden. Det saknades en finanssajt där den som är intresserad av finansiella nyheter kan få enbart finansiella nyheter, ingen reklam och rubriker som jagar klick. Helt enkelt information som kan tradas.

 

Presenteras av

logo2x

 

CMC Markets är noterade på Londonbörsen och är en av världens största CFD-aktörer. Vi erbjuder handel i aktier, index, råvaror och valuta i fler än 10 000 produkter världen över

Läs mer på www.cmcmarkets.com

Fakta: Vad är en CFD

Contracts for difference (CFD:er) är en derivatprodukt som gör att du kan göra en potentiell vinst genom att spekulera på om priserna kommer att stiga eller sjunka på snabbt rörliga globala finansiella marknader (eller produkter) såsom aktier, index, råvaror, valutor och räntepapper. Det är med andra ord lika lätt att blanka som att köpa, inga extra avgifter och kontrakt.

CFD:er handlas med hävstång, vilket innebär att det krävs endast en liten procentandel av det fulla värdet på affären för att öppna en position. Detta kallas att ”handla med säkerhetskrav”. Samtidigt som handel med säkerhetskrav gör att vinsterna kan mångdubblas, kan även förlusterna mångdubblas, eftersom det är positionens fulla värde som räknas, vilket innebär att förlusten kan blir större än det belopp som du har satt in.

Läs mer och börja handla hos CMC Markets.

Europa-förvaltaren: Här är höstens hetaste bolag

Med en starkare världsekonomi, tillväxt inom industrin och stigande råvarupriser är det mycket som talar för Europas cykliska bolag. Espen K. Furnes, förvaltare av aktiefonden Delphi Europe, pekar ut råvaru- och finanssektorn som två heta möjligheter inför hösten.

Espen K. Furnes har förvaltat aktiefonden Delphi Europe sedan 1999 och under hela den tiden har förvaltningsfilosofin varit densamma. Utifrån den så kallade Delphi-metoden kombinerar han traditionell fundamental analys och trendanalys, allt för att hitta bolagen som kommer tjäna mest på marknadens långsiktiga trender.

– I fundamentalanalysen är vi väldigt långsiktiga och vill se att intäkterna ska kunna växa på ett hållbart sätt de närmsta tre till fem åren. Men vi vill också se att det finns ett bra track-record bakåt, säger Espen K. Furnes.

Sedan slutet av förra året har trendanalysen inneburit att Delhi Europe positionerat sig mer och mer mot cykliska bolag. Espen K. Furnes berättar att en förbättrad världsekonomi, stigande råvarupriser och en underliggande tillväxt i Europa pekar på ljusare tider för de cykliska bolagen.

Analysen resulterade också i bra resultat under slutet av 2016 och början av 2017. Under årets andra kvartal drabbas fonden dock av ett bakslag när marknaden intog en mer defensiv ställning. Enligt Espen K Furnes handlar den defensiva reaktionen dock om en tillfällig korrigering och fonden är därför fortsatt positionerad mot cykliska bolag.

– Den ”pro-cykliska” trenden drevs på av att tillväxten i världen accelererade och många trodde att Trump skulle kunna öka tillväxten i USA ytterligare. Jag tror att när marknaden insåg att Trump egentligen inte fick så mycket gjort, då blev man lite rädda. Man såg det bland annat genom att de långa räntorna, som hade stigit, började falla tillbaka igen. Så plötsligt var det inte helt säkert om räntorna skulle hållas låga och tillväxtutsikterna blev lite mer osäkra. Marknaderna blev lite rädda helt enkelt.

Läs mer om Delphi Europe här.

Bank och gruvbolag med stor potential

En av de sektorer som Espen K. Furnes tror mest på inför hösten är finanssektorn, där fonden i dagsläget har 30 procent av sina innehav. Förutom att bankerna gynnas av den underliggande tillväxten, som leder till mer utlåning, förväntas ECB också tillkännage en nedtrappning av sina kvantitativa lättnader.

– Vi tror att det kommer att leda till högre räntor och det är väldigt positivt för bankerna. När räntorna är så låga som nu finns det väldigt lite utrymme för bankerna att öka marginalerna. Men när räntorna stiger så är det en typisk period då bankerna har möjlighet att öka sina utlåningsmarginaler relativt kraftigt,

Ett av bolagen som förväntas gynnas av utvecklingen är den mellanstora franska banken Natixis, som är en av Delphi Europes större innehav. Banken, som är inriktad mot företag och kapitalförvaltning, har enligt Espen K. Furnes levererat ett fantastiskt track record, med en solid intäktstillväxt och är fortsatt attraktivt prissatt. Ett annat exempel på bolag som Delphi Europe satsat på utifrån sin trendanalys är Boliden, som förväntas tjäna på stigande råvarupriser.

– Tillväxten i världen kommer fortsätta att öka och vi tror att råvarupriserna kommer fortsätta öka, framförallt på zink och koppar och där är Boliden väldigt väl positionerade. Dessutom är det ett välskött bolag med ett bra ”track record” och som har koll på sina kostnader. Vi tror att de kommer vara ett av de bolag som kommer gå allra bäst.

Se Delphi Europes innehav här.

 

Presenteras av

 

delphi-logo

Delphi Europe

Delphi Europe är en aktivt förvaltad UCITS aktiefond som placerar på de europeiska börserna.

Genom en kombination av trendanalys och fundamental analys av framförallt enskilda bolag och branscher, söker fondförvaltaren långsiktig meravkastning genom en aktiv strategi som är helt oberoende av index.

Portföljen består av 30-40 medelstora och stora bolag. Fondens jämförelseindex är MSCI Europe Index NTR. Fonden är lämpligt för privatpersoner och företag som vill ha aktiv förvaltning bland europeiska bolag, och som tolererar fluktuationer som fondinvesteringar medför.

Läs mer om fonden här

Riskprofil 5/7

Årlig avgift: 2 %

Medelavkastning per år, senaste fem åren: 12,3 % (2017-09-12)

Förvaltare: Espen K. Furnes (sedan 1999-03-08)

Läs fondens faktablad och hållbarhetsprofil.


Riskinformation

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det insatta beloppet. delphifonder.se hittar du faktablad och prospekt.

Nytt försäljningsrekord för ContextVision

Det svenska medtech-bolaget ContextVision går från klarhet till klarhet. Företaget ligger i startgroparna med ett helt nytt affärsområde och slår samtidigt nya försäljningsrekord.

– Vi står väldigt stadigt och ser positivt på framtiden, säger vd Anita Tollstadius.

ContextVision, som i 30 år varit marknadsledare inom medicinsk bildförbättring, har de senaste två åren varit fokuserade på etableringen av ett helt nytt affärsområde: digital patologi. En första produkt inom det här snabbväxande segmentet väntas under 2018 och fram tills dess har målet varit att bibehålla en stabil försäljning av den etablerade produktportföljen. Ett mål som bolaget vida överträffat.

– Vi har sagt hela tiden att vi vill ha en stabil försäljningsutveckling men nu har vi haft ”all-time high”  2015, 2016 och nu igen under andra kvartalet 2017, säger vd Anita Tollstadius.

Försäljningen av bolagets mjukvara uppgick under årets andra kvartal till 22,7 miljoner kronor, en 24-procentig ökning jämfört med samma period förra året. Glädjande var också att bolaget såg en ökad försäljning i samtliga regioner – med Asien som det främsta dragloket.

Totalt ökade försäljningen i Asien med 32 procent under andra kvartalet. Enligt Anita Tollstadius beror den ökning, till stor del, på en växande efterfrågan i Kina. Bakgrunden till detta är att många kinesiska företag som tillverkar utrustning för exempelvis ultraljud eller magnetröntgen börjat ställa högre kvalitetskrav.

  I Kina fick vi tidigt konkurrens av små bolag som sålde väldigt billiga produkter men inte alls höll samma kvalitet. Då fick vi pressen på oss att göra enklare och billigare produkter men vi har bara sagt nej till det. Vi jobbar med hög kvalitet och vill göra det bästa för alla våra kunder. Nu har de kinesiska tillverkarna börjat satsa på att bygga med mycket högre kvalitet och på att konkurrera med internationella spelare. Så strategin har lönat sig, för nu kommer de till oss.

I Europa och USA, där ContextVision varit etablerade länge, har inflödet av nya kunder inte varit lika stort. Däremot har bolagets lyckats väl med försäljningen till befintliga kunder; ett resultat av en medvetens strategi för att skapa en mer modulär produktportfölj. På så vis har det blivit enklare för ContextVision att anpassa sin mjukvara efter nya behov och ny hårdvara, utan kostnadskrävande insatser. 

– Ultraljud är där vi är störst och det är framförallt där vi har en helt unik produktportfölj som vi kan anpassa till många olika användningsområden. Ultraljudsmarknaden är speciell eftersom ultraljudsmaskiner är väldigt olika; du har allt från stora, kraftiga och högspecialiserade utrustningar till väldigt enkla utrustningar. Det senaste är i princip bara en prob som man kopplar in i en iPad och där har vi har kunnat anpassa vår mjukvara till iOS. Så vi har en väldig bredd.

Bolagets försäljning inom just ultraljud växte under andra kvartalet med 15 procent inom 2D-segmentet och med 27 procent inom 3D-segmentet. Utöver detta växte försäljningen av bolagets röntgenprodukter med 61 procent; samtidigt som mjukvaran för magnetröntgen såg en försäljningsökning på 24 procent.

Enligt Anita Tollstadius är dessa starka försäljningssiffror ett tydligt kvitto på att bolaget lyckats väl med att styra om verksamheten till forskning och utveckling, utan att tappa fart i den befintliga verksamheten.

– Vi står väldigt stadigt och ser positivt på framtiden, även om vi tror att den riktiga tillväxten ska komma från helt nya produkter så småningom. Det är därför den här stabiliteten är så otroligt viktig, för den möjliggör att vi kan fortsätta utveckla oss.

Läs mer om ContxtVisions teknologi här.  

Presenteras av 


Om ContextVision

  • Bas i Linköping och Stockholm
  • 43 anställda
  • OEM försäljning
  • Noterade på Oslo börs
  • Ticker: COV
  • Global marknadsledare inom bildförbättring för medicinska bilder
  • Specialistkompetens inom bildprocessning och artificiell intelligens

Läs mer om oss på:

www.contextvision.com 


Anita Tollstadius, vd för ContextVision.

Anita Tollstadius, vd för ContextVision.


Läs mer om ContextVisions satsning på digital patologi

LifeAssays hemmatest visar potential för humanmarknaden


Svenska LifeAssays har haft ett starkt år där man säkrat ny finansiering för sin utvecklingsstrategi, etablerat sig på kinesiska marknaden och samtidigt börjat slå sig in på stormarknaderna i USA och Tyskland. Bolagets teknik inom hemmatester visar nu inte bara på spännande potential inom veterinärmarknaden – utan även på humanmarknaden. 

 – Det man förväntar sig kommer att växa överlägset på marknaden är engångstesterna man kan göra hemma själv. Vi har kommit till rätta med det som tidigare varit knepigt med hemmatester, vilket är risken för fel i resultaten. Det har vi eliminerat, säger Anders Ingvarsson, vd på LifeAssays.

LifeAssays är väl etablerade på veterinärmarknaden och har under de senaste åren genomfört stora satsningar för att bredda sitt produktutbud. Bland annat nya tester för katter som byggde på en helt ny inflammations-markör vilket ytterligare förstärkt bolagets position i marknaden. Nu visar bolaget spännande potential med sina egenutvecklade hemmatester som inte bara kommer att kunna användas på veterinärmarknaden, utan även på humansidan.

– Det är hiskeligt spännande och kan bli väldigt intressant kommersiellt om vi kan adressera just humanmarknaden också. Sådana här test är redan stora inom exempelvis diabetes men vi tror att det kommer bli mer och mer intressant för andra patienter också, till exempel de med prostatacancer som vill hålla koll på sina värden mellan behandlingar och även gällande markörer kring allmän hälsa.

Läs mer om LifeAssays

”Det har förenklat sättet att ta proven på”
Testen är i samma storlek som ett gravtest och har egenskaper som eliminerar handhavande fel som annars är ett stort problem när man jämför hemmatester med  de tester som utförs av proffs som på sjukhus och vårdcentraler. I testen har en del lagts till som gör alla steg från att blodet tas till dess att en korrekt mängd av förbehandlat prov tillsätts analysdelen.

– När du kollar din behandling på sjukhuset är det proffs som genomför varje steg och då blir det inga fel i provbehandlingen. När man sedan överlåter testandet till patienten ökar man risken för fel i resultaten. I den här teststickan har vi eliminerat de här felen och förenklat sättet att ta proven på vilket gör att vi säkerställt att svaren har samma kaliber som hos sjukvården. Och det är väldigt smidigt för patienten.

På läkemedelsspråk skulle man nog säga att Bolaget är i Fas II vilket innebär att vissa ytterligare optimeringar ska genomföras för att sedan gå till att industrialisera testen och slutligen validera dem. Nästa steg blir sedan att släppa dem på marknaden.

   – Vi siktar på att komma ut med testen för veterinärmarknaden under 2019. För humanmarknaden är tidsplanen lite mer flytande. Vi sitter på något jättespännande och ser mycket stor potential. 

Presenteras av

logo-top

 

LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserade på bolagets egna och patenterade teknologiplattform, MagnetoImmunoAssay (MIA).

Företaget levererar säkra och robusta system för snabba och tillförlitliga analyser inom veterinärmedicin.

För mer detaljer se www.lifeassays.com