• SIX Sweden Index 256.29 0.45%
  • SIX Norway Index 182.59 -0.33%
  • SIX Denmark Index 238.6 -0.4%
  • SIX Finland Index 144.28 0.37%

Svensk start-up vill utmana världens mobilmarknader



MYTOZ är företaget som ska ersätta dyra mobilräkningar med reklamfinansierade telefoner och därmed förändra hur företagen annonserar.
Nu söker bolaget finansiärer inför lanseringen av sin smarta lösning.
– Vi har en otrolig potential i både antal användare och antalet annonser som vi kan leverera och då blir det väldigt stora siffror, säger vd Rolf Lundqvist

Enligt Rolf Lundqvist, MYTOZ vd och grundare, kan en familj på fyra personer idag enkelt spendera mellan 20 000 och 40 000 kronor per år på mobil kommunikation. Som användare av MYTOZ kommer du istället kunna betala en engångsavgift på 500 kronor. För de pengarna får du ett tvåårigt medlemskap och en Android 7.0 telefon – laddad med 1000 minuter fria samtal, 1000 SMS och 2 GB data per månad. I utbyte mot detta visas du sedan annonser på mobilens startskärm när du aktiverar telefonen.

Rolf Lundqvist berättar att andra försökt lansera liknande lösningar tidigare men att dessa haft ett stort problem som MYTOZ tror sig ha kommit runt.

De hade en otrolig efterfrågan på sina gratis sim-kort men sedan ville folk inte använda dem eftersom reklamen var för störande. ”Vi kommer att ta bort störningsmomentet så mycket som möjligt genom att visa annonser innan man har börjat använda telefonen. När du aktiverar en telefon måste du ju ändå gå igenom en del procedurer innan du är ”inne” och då blir den här annonsen en del av det”, säger Rolf Lundqvist.

Ytterligare ett sätt som MYTOZ ska förbättra användarupplevelsen på är att användaren själv får berätta vilken typ av reklambudskap den vill ha. På så vis blir annonserna mer relevanta och uppfattas som mer intressanta. Genom telefonens GPS-funktion kan annonserna dessutom styras efter var du befinner dig och ge relevanta erbjudanden för butiker i närheten.

Nu söker MYTOZ finansiärer. Läs mer om hur du kan bli aktieägare här.

Fördelarna för konsumenten är på så vis tydliga men enligt Rolf Lundqvist är fördelarna minst lika stora för annonsörer. Ett stort problem med digitala annonser idag är nämligen att det ofta inte syns. Google publicerade nyligen siffror som visade att 56 procent av alla digitala annonserar aldrig sågs av den avsedda användaren.

Genom MYTOZ lösning, där annonsen ligger över hela startskärmen, blir annonsen däremot 100 procent synlig varje gång och dessutom mer relevant. Därför ser Rolf Lundqvist en enorm potential för MYTOZ att locka annonsörer som vill nå användare med skräddarsydda budskap direkt i mobilen.

50 procent av all internet trafik går via mobilen men av annonseringen sker bara 20 procent via mobilen så det kommer växa otroligt mycket.

Efter två år av utveckling har MYTOZ nu startat en finansieringskampanj. Målet med kampanjen är att finansiera lanseringen av tjänsten och Rolf Lundqvist berättar att planen är att göra lanseringen i tre olika nivåer.

Först ut är en app som användare kan ladda ner redan idag. Genom appen får du reklambudskap på din startskärm och för varje annonsvisning får du sedan 1 poäng (värt 1 krona) som kan användas för att köpa varor i Mytoz egen e-shop. Den andra nivån, som släpps efter årsskiftet, är MYTOZ sim-kort. Sim-kortet kommer du kunna använda i din befintliga Androidtelefon för att få fria samtal, sms och mobildata i utbyte mot reklamexponering. Under hösten 2018 kommer sedan den tredje nivån av MYTOZ-medlemskap lanseras där även en Android 7.0 telefon ingår.

Bli delägare i MYTOZ via deras finansieringskampanj här.

Enligt Rolf Lundqvist är tanken att inleda med en lansering i Sverige för att sedan kunna etablera företaget i Europa – med Italien, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Om den planen skulle lyckas menar han att bolagets potential är enorm och att MYTOZ skulle kunna omsätta 100 miljoner euro redan år 2020. 

– Den genomsnittliga personen tittar på sin telefon mellan 150 och 300 gånger per dag. Så vi har en otrolig potential i både antal användare och antalet annonser som vi kan leverera och då blir det väldigt stora siffror.

Presenteras av

logo_upload-5ecf01c53f04a72f417e47bc2b43959f

Under 2018 kommer MYTOZ att lansera sin tjänst i tre steg. För att finansiera lanseringen söker bolaget därför nya investerare som vill vara med dem på resan. 

Nu kan du bli aktieägare för endast 5000 kronor och då får du en MYTOZ-telefon på köpet. 

Läs mer på mytoz.com

 

Rolf Lundqvist, vd för Mytoz.

Rolf Lundqvist, vd för Mytoz.

Redaktionen