Hur du gör om dina lån till en investering

De flesta skulle nog hålla med om att det vore fantastiskt om man kunde göra om sina redan existerande - eller planerade - lån till en investering. Självklart kan lån på sätt och vis redan vara det i de fall man lånat till annat än sådan konsumtion som inte bara tappar i värde. Det är skillnad mellan att låna till nya kläder och en bostad, där den förstnämnda nästan i alla fall kommer att tappa i värde medan en bostad  i de flesta fall faktiskt ökar i värde (beroende på läge, marknaden, räntor osv.). 

Vad är en investering och avkastning?
En investering är enligt Fortnox en kapitalinsats, men som man förväntar ska resultera i en framtida avkastning. Med andra ord är definitionen rätt bred, men ändå specifikt på vad det är man faktiskt kan räkna in bland investeringar. Det man bör reda ut därefter är vad avkastning innefattar. Avkastning är vinsten eller förlusten på det vi ursprungligen investerade räknat på en viss tidsperiod, vilket du kan läsa mer om här

Hur lån blir en investering
Kan man verkligen göra det? Ja, men det beror såklart på hur man ser på det hela. Självklart kommer en investering i ting som existerar i  en växande marknad såsom exempelvis bostadsmarknaden alltid vara mer fördelaktiga på sitt egna sätt. Vad man däremot förbiser i många fall är hur ens ränta påverkar den investeringen indirekt. Ränta är kostnaden på våra lånade pengarna, vilket i sin tur alltså påverkar vår investering. Kan man sänka sin investeringskostnad betyder det alltså att ens avkastning på investering kommer påverkas positivt, oberoende startläge. 

Räntor går att sänka på olika sätt. En del folk väljer att byta bank när de till exempel köper ny bostad där de i de flesta fall även behöver flytta över andra tjänster såsom sparande, pension och försäkringar. En krånglig process helt enkelt. Andra personer väljer att samla lånen, där man först och främst jämför alla tillgängliga långivare och därefter väljer den med mest fördelaktiga räntor och avgifter. Det finns även en rad personer som är duktiga verbalt och lyckas sänka räntorna hos redan befintlig långivare. Här bör man tänka på att det absolut inte alltid är möjligt utan att saker såsom ens kapital kan vara avgörande. Banker gillar när vi har mycket pengar hos dem.

Lärdomen från detta är helt enkelt att det är värt att se över sina avtal och jämföra huruvida man kan sänka sina räntor för att förbättra sin avkastning, och därmed också investering, ytterligare.

Ett företagslån kan vara ett måste om du vill investera i ditt företags framtid

Ett välmående företag kan ofta expandera med hjälp av de medel som införskaffats genom försäljning, men det finns också tillfällen då man måste söka finansiering på annat håll. I stunder av just expansion kan det exempelvis uppstå situationer då efterfrågan är så kraftig att produktionskostnaderna överstiger likviditeten, och ett företagslån är det enda som kan garantera den fortsatta tillväxten. I vissa fall kan ett företagslån med andra ord vara en investeringen i företagets framtid. 

Olika typer av företagslån
Behöver du skjuta in pengar i ditt företag måste du givetvis veta vad du har för finansieringsalternativ. Två av de vanligaste lånemetoderna för företag är det traditionella företagslånet och företagskredit. Den största skillnaden mellan dem är vanligtvis att en checkkredit bunden till ett företagskonto anses vara ett aningen flexiblare alternativ, som ger dig möjligheten att bestämma när du ska utnyttja krediten och hur mycket av den du ska utnyttja.

En kredit måste givetvis betalas tillbaka precis som ett lån, men däremot kostar checkkrediten i regel inget om du inte utnyttjar den. Du beviljas med andra ord ett kreditutrymme som du kan utnyttja i den utsträckning som du och ditt företag behöver. 

Det mer traditionella företagslånet kan mer eller mindre likställas med ett privatlån för privatpersoner. I praktiken innebär det att du lånar ett fast belopp som du sedan betalar tillbaka med ränta under en förutbestämd löptid. Löptid m.m. går dock ofta att omförhandla om det skulle behövas. 

Ytterligare två typer av lån till företag som är relativt vanliga är att man lånar pengar av sig själv och så kallade peer to peer-lån. 

Som privatperson kan du låna pengar till ditt företag och till och med ta ut ränta. Att låna av sig själv kan vara ett bra alternativ om du har startat ett eget företag med hjälp av pengarna som du har på dina privata konton. Risken med den typen av lån är stor eftersom det är dina privata pengar som står på spel, men om du vet vad du gör och tror på din verksamhet kan det vara ett perfekt alternativ.

Peer to peer-lån (P2P) har blivit allt vanligare de senaste åren, och i ett nötskal innebär det att du lånar från investerare istället för från en bank eller kreditgivare. En av anledningarna till att P2P-lån har blivit populärare är att det dykt upp allt fler plattformar online som för samman långivare och låntagare.

Lånet är svaret om du vill satsa på ditt företag
Det kan låta konstigt att påstå att ett företagslån kan fungera som en investering i ditt bolag, men i vissa situationer kan det vara vad som får din verksamhet att blomstra på riktigt. Varför man behöver ta ett lån till sitt företag kan bero på många anledningar, men det är främst i perioder av expansion som det kan ses som en investering. 

Det kan uppstå situationer där det inte finns tillräckligt med resurser för att leva upp till efterfrågan på det din verksamhet säljer. Det kan antingen bero på att pengar från redan utförda jobb inte har hunnit komma in på företagets konto, eller så är utgifterna som kommer med den ökade efterfrågan väldigt stora. 

Personal, material, etc. kan kosta en hel del, men med ett lån kan du vara säker på att du har råd med dessa utgifter. Eftersom det samtidigt innebär att du kan tacka ja till fler uppdrag, så vet du att det i längden också kommer att innebära mer pengar in i företaget.

Ser ditt företags framtid ljus ut kan det med andra ord vara ett finansiellt smart drag att överväga ett lån.

 

Att enkelt kunna jämföra sina olika alternativ oavsett produkt/tjänst är numera vardag för konsumenter. Vi på Creddo, som alla har erfarenhet av att driva bolag, frågade oss varför det ska vara så mycket svårare att jämföra sina valmöjligheter som företagare än som konsument.

En av de mest grundläggande förutsättningarna för bolag är att kunna finansiera sin verksamhet. Det bör därför vara enkelt att jämföra sina olika alternativ när det kommer till företagslån. Lösningen blev helt enkelt att starta Creddo!

Vi som grundat Creddo har erfarenhet från förmedlingstjänster och fintech vilket ger oss unika fördelar för att ta branschen in i den digitala framtiden och hjälpa små- och medelstora företag hitta så bra lånealternativ som möjligt.

Ta chansen att investera i expansiva uppstickaren Boardie

En enkel produkt – men jäkligt smart. Så beskriver CEO Niklas Nilsson ankarliften Boardie, en modernare och bekvämare modell av vår barndoms bygelliftar i skidbackarna, som nu ska lanseras på den europeiska marknaden.

Annonsutrymmet på Boardiens undersida innebär en unik möjlighet för företag som vill få lång och upprepad exponering hos hundratusentals skidåkare varje år, säger CEO Niklas Nilsson.

I nästan 90 år behövde vi dras med samma obekväma ankarliftar i skidbacken; 2016 fick teamet bakom Boardie nog och utvecklade en ny, bekvämare ankarlift med annonsplats på undersidan. Idag, fyra år senare, har konceptet blivit en strålande succé, med pilotprojekt i Sverige och snart även i Norge och i Alperna.

– Vi siktar på att starta projektet i alperna vintern 2021/2022. Därför välkomnar vi nu investerare, bland annat genom en crowdfundingkampanj på FundedByMe. Det är ett smidigt och enkelt sätt att investera i en smart produktidé med stor potential, säger Niklas Nilsson, som själv har bakgrund som skidproffs i det svenska skidlandslaget.

Erbjuder Boardie helt gratis
Medan idén till Boardie kom från dåvarande civilingenjörsstudenterna Erik Englund och Niclas Stjernberg, var det Niklas som kom med initiativet att tillhandahålla Boardie gratis i utbyte mot att teamet sålde annonserna själva. Det har gett underlag för en återkommande affär som utvecklas över tid.

– Det stora är verkligen själva produkten; traditionella ankarliftar är väldigt obekväma och ska anläggningarna istället investera i en ny sittlift kan kostnaderna bli flera miljoner. Så länge anläggningen har ett digitalt liftkortssystem erbjuder vi alltså Boardie helt gratis, i utbyte mot att vi kan sälja annonsutrymmen. All vår feedback visar dessutom hur bekväm Boardie är och hur enkel den är att åka på.

Har internationella samarbetspartners
Teamet har redan etablerat samarbeten med mediebyråer i alpländerna och det är genom dessa byråer som kontakten med olika europeiska anläggningar kommer att skötas. Niklas betonar att de goda resultaten på hemmaplan visar att Boardien är en attraktiv annonsplats, men konstaterar att det säkert kan finnas lite motstånd hos vissa aktörer.

– Vi talar om en klassisk, analog skylt. Det kan kännas lite ovant i det digitala samhället. Våra lyckade pilotprojekt är emellertid utmärkta kvitton på att det är ett framgångsrikt koncept.

Ett expansivt företag med innovativ affär
Sedan den första prototypen lanserades har utvecklingen helt enkelt gått snabbt för Boardie; det är en spännande resa, med enorm potential.

– Att investera i crowdfundingkampanjen innebär att man kommer in i ett expansivt företag med en innovativ affär under ett tidigt skede. För de som vill hoppa på tåget är det ett perfekt tillfälle, avslutar Niklas.

Boardie är konstruerad för att passa alla T-lift-modeller och levereras anpassad till anläggningens befintliga skidliftutrustning. Boardie är utformad för att vara lika vindtålig som de gamla T-bar-sätena. Detta beaktades noga när produkten utvecklades, vilket resulterade i en aerodynamisk design.

Säkrare bilvägar och effektiva transporter med Flexiwaggon – från Umeå till Malmö till halverad kostnad och tid

Ett tåg med flexivagnar som kör i upp till 140 kilometer i timmen, självförsörjande på el och med en kapacitet att frakta 52 tons lastbilar. Konceptet med järnvägsburna lastbilar kallas för ”rolling highway” och med sin klimatsmarta vagn ligger Flexiwaggon i absolut framkant. – Förutom att det är hållbart och tidseffektivt är det också en fråga om säkerhet att minska antalet lastbilar på bilvägarna, säger Jan Eriksson, vd och grundare av Flexiwaggon.

I över 20 års tid har Flexiwaggon arbetat med och utvecklat den unika flexivagnen – hela tiden med siktet inställt på att revolutionera transportbranschen. Den första generationens Flexiwaggon var klar redan 2008 och nu är andra generationen här, sprungen ur en stark vision, ett norrländskt lugn och en sann känsla för innovation. Under våren genomförs en nyemission för att de sista delarna ska falla på plats – bokstavligt och bildligt talat.

– Jag är fast övertygad om att Flexiwaggon kommer att göra ett stort avtryck på transporter världen över, och välkomnar både nya investerare och befintliga aktieägare att teckna i emissionen, säger Jan.

Många fördelar med rolling highway
Att minska antalet lastbilar på bilvägarna är viktigt ur många aspekter, menar Jan. Den uppenbara anledningen är förstås klimatperspektivet: tunga vägfordon utgör 15% av alla utsläpp inom EU. Men han vill även belysa fler viktiga aspekter, däribland trafiksäkerheten:

– I över 50% av alla dödsolyckor är det en lastbil eller annat tungt fordon inblandat. Genom att flytta lastbilarna från bilvägarna och istället föra över dem till järnvägen kan vi minska de allvarliga trafikolyckorna drastiskt.

Flexiwaggon har kapacitet att frakta 52 tons lastbilar och besparingarna med rolling highway jämfört med bilväg är stora, sett i både tid och pengar. En resa från Umeå till Malmö blir hälften så dyr, och tar hälften så lång tid. Att transportera lastbilar och deras last på Flexiwaggons vagnar möjliggör dessutom att varor kan transporteras dygnet runt eftersom lastbilschaufförer är lagstadgade att ta obligatoriska dygnsvilopauser. Ytterligare en vinst är således den sociala hållbarheten.

– Chauffören kan lämna sin lastbil för vidare färd på järnväg och ta emot en annan lastbil för vidare färd till slutdestination. Det innebär att chauffören kan ha ett ”dagsjobb” på hemmaplan och sedan komma hem på kvällarna för kvalitetstid med sin familj, säger Jan.

Lansering redan till sommaren
Coronapandemin har påverkat hela världen och så även Flexiwaggon, vars tillverkning försenats något. Men framtiden ser ljus ut och nu är det inte lång tid kvar innan flexivagnen rullar ut på järnvägarna. Jan hoppas att folk vill hoppa på tåget för en mer hållbar och innovativ framtid.

– I den emission vi nu genomför tar vi in 10 miljoner kronor och parallellt med detta undersöker vi även alternativ till en plattform för köp- och sälj av Flexiwaggons aktier. Om allt faller väl ut hoppas vi kunna lansera Flexiwaggon redan till sommaren, avslutar Jan.

Se hur Flexiwaggon fungerar i videon nedan:

Presenteras av 

Nyemissionen i korthet:

• Teckningstid: 15 februari – 31 mars 2021

• Emissionsbelopp: 10 000 000 SEK

• Teckningskurs: 100 SEK per aktie i poster om 200 aktier

• Antal aktier före Erbjudandet: 1 175 498

Antal aktier vid fullteckning: 1 275 498

Handelsplats: Bolagets aktier är i dagsläget inte noterade på någon handelsplats.

• Teckningssedel: Skickas in separat via post eller e-post. Teckningssedel finns att hämta på Bolagets hemsida.

Övrigt: 20 procent av emissionen är redan tecknad i och med ett kvittningsförfarande på 2 000 000 SEK.

Nyemission hos ambitiösa
Aprendere Skolor

Sedan Aprendere Skolor grundades av bröderna Lars Tunberg och Carl Tunberg, har verksamheten successivt vuxit genom såväl förvärv som uppstarter. Nu genomför bolaget en nyemission på First North för att möjliggöra en accelererad tillväxt.

Idag har Aprenderekoncernen över 900 elever och 240 lärare, och driver totalt 11 framgångsrika verksamheter inom grundskola, grundsärskola, gymnasiesärskola, gymnasieskola och HVB-hem med grundskola.

– Vår ambitiösa tillväxtstrategi fokuserar primärt på att värna om bolagets historiskt framgångsrika utveckling. Vi växer både organiskt och genom förvärv och elevantalet ökar stadigt, berättar Lars Tunberg, som idag är styrelseledamot och VD.

Framöver avser Aprendere Skolor att fortsätta tillväxtresan, gärna i ännu snabbare takt, inte minst för att på ett positivt kunna vara en del i att stärka det svenska skolsystemet. Genom att tillföra ökade resurser och ökad stabilitet vill Aprendere bidra till att ge Sveriges elever en ljus framtid.

– Syftet är att förvalta vår redan starka marknadsposition. Därför genomför vi nu en nyemission på First North, för att möjliggöra en accelererad förvärvstakt. Dessutom synliggör noteringen vår verksamhet och stärker varumärket, samtidigt som den skapar nya möjligheter för framtiden, säger Carl Tunberg, styrelseledamot.

Målet med nyemissionen är att tillföra 20 MSEK till bolaget före emissionskostnader. Av denna summa är runt 80 procent avsedd för bolagets tillväxt genom förvärv, och 20 procent för marknadsföring och att stärka marknadsposition och varumärke.

– Noteringen vid First North skapar nya förutsättningar för oss att ta tillvara på den tillväxtpotential som Aprendere besitter och, i förlängningen, skapa betydande värden – både för Aprenderes elever och dess aktieägare. Den ökade synligheten ökar marknadens kännedom och genererar indirekt marknadsföring, vilket attraherar ytterligare aktieägare. Den kvalitetsstämpel vi uppnår genom noteringen bidrar därtill till att stärka våra relationer med myndigheter, anställda och andra viktiga intressenter, avslutar Lars Tunberg.

 

Investera i din personal – Boka en konferens i fjällen

Personalen är de flesta företags viktigaste resurs, de förtjänar inget annat än det bästa. Därför har vi på Visit fjällen sammanställt fem tips för den perfekta konferensen i fjällen.

  1. Välj rätt resmål.

Var i fjällen ni ska åka beror givetvis på gruppen och era intressen. Är det skidåkningen som är prio? Kanske tillgången till konferensrum är viktigast eller den bästa after skin? Några alternativ:

  • Åre: Nöjesmeckat i svenska fjällvärlden med högst fallhöjd och stort restaurangutbud.
  • Vemdalen: Allround med riktigt bra skidåkning, stort utbud av aktiviteter, smakupplevelser och boende. Hitta konferenspaket i Vemdalen.
  • Kittelfjäll: Den genuina lilla fjällorten som bjuder på skön stämning, storslagen natur och heliski. Ett av Sveriges offpistmeckan med mängder av toppturer att välja på och ofta gott om snö.
  1. Hitta rätt boende

Ett boende för en konferensgrupp ställer andra krav än den privata resan med familjen. Särskilt i coronatider. Finns det bra konferensrum med rätt teknik? Ska alla bo i egna rum eller kan ni dela? Ett annat alternativ är att hyra en eller flera stora lägenheter eller stugor för att få en skön intim stämning och dessutom kan nyttja gemensamma utrymmen för konferens. Om ni väljer lägenhet/stuga rekommenderar vi starkt att ni även bokat en kock någon kväll, det brukar vara en succé.

Boka boende i fjällen.

  1. Aktiviteter i fjällen

I slutändan är det inte boendet eller konferensrummen som skapar den perfekta fjällkonferensen, det är givetvis aktiviteterna som är avgörande. Se till att se över vilka aktiviteter som finns på orten och hör med kollegorna vad de gillar mest. Man ska inte ta för givet att hundspann, spa, liveband, matlagningskurs och annat roligt finns på alla orter.

  1. Hitta en lokal

Vårt sista tips är att hitta en lokal som kan hjälpa er sy ihop den perfekta konferensen. Med lokalkännedom och bra kontaktnät kommer ett lokalt eventbolag eller en konferensbokare kunna skapa en oförglömlig fjällkonferens för er!

Här kan du läsa mer och planera er konferens i fjällen.

Svensk hållbarhetsranking visar de bästa och de sämsta investeringarna i kemikalieindustrin

Europeiska kemikalieproducenter toppar den nya hållbarhetsrankingen ChemScore, följt av en blandning av amerikanska och asiatiska företag. Målet med ChemScore – skapat av miljöorganisationen ChemSec – är att få investerare att satsa på hållbara kemikalieproducenter.

Över 70 procent av alla kemikalier som används och tillverkas i Europa är skadliga för hälsan och/eller miljön enligt Eurostat. Trots detta har investerare och fondförvaltare väldigt lite information om företagens produktion och användning av dessa kemikalier.

ChemScore är en hållbarhetsranking som lanserades i dag av miljöorganisationen ChemSec, som rangordnar hållbarhetsarbetet hos de 35 största aktörerna i kemikalieindustrin. ChemScore syftar till att fånga upp och ranka världen största kemikalieproducenters ansträngningar mot att minska deras produktion av skadliga kemikalier, och att möjliggöra investeringar i säkrare, grönare alternativ.

– För investerare är det avgörande att få en bättre förståelse för företags involvering i produktionen av farliga kemikalier. Många av kemikalierna är inte bara ett hot mot hälsa och miljö, de hotar också avkastningen på investeringen, säger Anne-Sofie Bäckar, VD på ChemSec.

Persistenta kemikalier kemikalier, såsom PFAS, är ett tydligt exempel: De har använts i stor utsträckning i mängder av vardagsprodukter, som till exempel teflon, och lagrats i människan och naturen över decennier. Nivåerna är nu kritiska på många platser runtom i världen. I USA, där flera företag producerar dessa substanser, pågår nu flera rättstvister med beräknade kostnader från 25 till 40 miljarder dollar för de inblandade kemikalieproducenterna.

– Det är inte en tillfällighet att deras aktiepriser har rasat jämfört med industrins genomsnitt, säger Anne-Sofie Bäckar.

Om rankingen
Med ChemScore kan institutionella investerare identifiera de som presterar bäst och sämst i kemikalieindustrin. De 35 största börsnoterade kemikalieproducenterna (baserat på 2018 års intäkter) är rankade i fyra olika kategorier.

  1. Skadlig produktportfölj – varje företags totala produktion av skadliga kemikalier, baserad på deras totala inkomst. Lägre produktion av skadliga kemikalier ger högre poäng inom kategorin.
  2. Utveckling av säkrare kemikalier – strategi mot säkrare produkter, inkluderat designstadiet, marknadsföring av säkrare produkter, forskning och utveckling och grön kemi.
  3. Hantering och transparens – företagets transparens med produktingredienser, och offentliga åtaganden för att fasa ut vissa substanser.
  4. Kontroverser – företagets historik gällande olyckor och kontroverser, såsom böter och andra fällande domar.

Den bästa aktören i årets ChemScore är Holländska kemikalieföretaget DSM.

– Jag är väldigt stolt över att DSM toppar ChemScores ranking. Detta rimmar bra med DSM Resins & Functional Materials ambition att fasa ut alla farliga kemikalier från våra färdiga produkter innan 2025. Rankingen reflekterar vikten av kemikaliesäkerhet som en av många aspekter inom hållbarhet. Kemikaliesäkerhet tas på högsta allvar av vår industri och denna ranking uppmuntrar oss att fortsätta vårt fokus på ämnet. Framöver måste vi jobba tillsammans för att påskynda den hållbara transformationen av vår industri, och skapa ett bättre liv för alla!, säger Helen Mets, Executive Vice-President på DSM Materials.

Läs mer om ChemSec här

ChemScore har utvecklats i samarbete med representanter från kemikalieindustrin. Likaså har ChemScore rådfrågat investeringscommunityn, däribland Aviva Investors, en global kapitalförvaltare som förvaltar tillgångar med ett värde på 345 miljarder pund.

– Att ha förståelse för vilka företag som leder arbetet med hållbar förvaltning av kemikalier, eller vilka som släpar efter sina branschkollegor, är en väldigt viktig del av det större hållbarhetspusslet, och vi är stolta över att leda det arbetet inom investeringscommunityt. ChemScore breddar vår förståelse kring hur företag hanterar riskerna som kommer av att tillverka kemikalier. Dessa inkluderar rättstvister, brist på förberedelser för nya regleringar och förlorat förtroende. ChemScore ger oss också värdefulla insikter kring hur vi kan uppmuntra företag att förbättra sin verksamhet, säger Eugenie Mathieu, Senior ESG Analys hos Aviva Investors.

Fakta och siffror från rankingen

  • De holländska kemikalieföretagen DSM och AkzoNobel har den högsta och den tredje högsta poängen i rankingen.
  • Generellt presterar europeiska företag bäst.
  • Ingen av de 35 företag på listan avslöjar fullt ut vilken typ av kemikalier de producerar i regionerna utanför EU och USA (där lagstiftning tvingar dem att redovisa det).
  • Bara tre företag får mer än tio poäng (utav 18) i kategorin som rangordnar farliga kemikalier i företagens produktportföljer. Dessa företag är Linde, Air Liquide (båda gasföretag) och Indorama Ventures (som främst producerar polyester).
  • Tre företag får noll poäng i denna kategori, vilket indikerar att deras produktportfölj innehåller många skadliga kemikalier.
  • Fyra företag ligger långt före de andra när det kommer till grön kemi och utvecklingen av säkrare kemikalier: DSM, AkzoNobel, Sherwin-Williams och LG-Chem.
  • 14 av företagen producerar icke nedbrytbara kemikalier. Även om många regioner fortfarande inte har reglerat dem i lagstiftning har dessa kemikalier visat sig vara problematiska när de över tid ansamlas i både naturen och i människan.
  • Alla företag har fått en tidsperiod på sju veckor för att lämna feedback på deras respektive rangordning för att potentiellt höja sina resultat. 18 av 35 företag gjorde det.

Kostnader associerat med ChemScore
De övergripande betygen för alla företag är allmänt tillgängligt på https://chemscore.chemsec.org/. En djupare analys av det bäst presterande företaget, DSM, är allmänt tillgänglig. Analyser av de andra företagens resultat ligger bakom betalvägg.

ChemScore är skapat av miljöorganisationen ChemSec. ChemSec siktar mot att publicera en ny ranking varje år för att ha möjlighet att följa kemikalieproducenternas utveckling. Men det innebär stora kostnader att uppdatera och upprätthålla någonting en så omfattande ranking som ChemScore. ChemSec tar därför en liten avgift för att finansiera delar av projektet.

Presenteras av 

För mer information
Peter Pierrou, Head of Communications, ChemSec
peter.pierrou@chemsec.org
+46 739 984 901

Så ska Ekoappen bli världens mest använda hållbarhetsapp

Allt fler konsumenter vill medvetet välja hållbart, naturligt och ekologiskt men att hitta rätt produkter och företag kan vara svårt. Ekoappen skapades för att göra det enklare att hitta gröna alternativ och inspirera till en mer hållbar vardag. Med 180 noga utvalda företag och 12 000 nedladdningar satsar Ekoappen på att bli världens mest använda hållbarhets-app. Snart släpps version 2.0 som innehåller nyheter som ger mervärde för både användare och företag.

Idén till Ekoappen föddes ur en vilja att hjälpa människor att minska sin miljöpåverkan och enklare kunna konsumera hållbart. Den startade som en guide och sökmotor som konsumenter alltid kan ha med sig i fickan och som underlättar medvetna hållbara val. Sedan betaversionen släpptes för ett par år sedan har bolaget bakom appen, Organic Inspirations, knutit till sig samarbetspartnern Dr Sannas som delar visionen om att göra Ekoappen till världens mest använda hållbarhets-app.

– Jag såg att något liknande saknades på marknaden och jag ville framför allt inspirera människor. Planen för version 2.0 är att bygga om Ekoappen till en interaktiv app som ska fungera som ett medlemskort för medvetna konsumenter där man får riktade, exklusiva erbjudanden varje vecka, berättar Ninnie Wikström, grundare av Ekoappen.

Läs mer om Ekoappen här

Personaliserad information
I nästa version av appen ska det finnas möjlighet att ta del av nyheter och erbjudanden från olika företag i ett flöde som ger personlig och relevant information.

– Man kommer att kunna vinna priser, göra quiz och få inspiration från ekoföretag oavsett om man precis börjat göra mer medvetna val eller om man kommit väldigt långt i sin gröna konsumtion och kunnande.

Pågående nyemission
Organic Inspirations genomför just nu en nyemission där man som investerare kan hjälpa till att reducera sitt eget och andras ekologiska avtryck. Samtidigt bidrar man till att möjliggöra färdigställandet av de nya tekniska plattformarna Ekoappen och Ekoappen.se.

– Kapitalet ska hjälpa oss att etablera oss på den svenska marknaden och sedan i förlängningen expandera internationellt inom de närmsta två åren. Vi har ett fantastiskt team och en stark samarbetspartner i Dr Sannas. Genom deras nätverk kommer vi att nå hundratusentals medvetna konsumenter varje dag, avslutar Ninnie Wikström.

Nyemissionen pågår just nu och avslutas 8 december - klicka här för att teckna

Presenteras av 

 

Fakta om nyemissionen
Fina bonusar och gåvor till alla som deltar i crowdfundingen. Naturliga, ekologiska och vegansk produkter och upplevelser. Se dem alla under dokumentet Bonusar i kampanjen.

Så ska Phoenix Biopower revolutionera produktionen av förnybar energi

Samtidigt som vi står vi inför klimatförändringar som kräver att vi begränsar koldioxidutsläppen markant så ökar behovet av elektricitet. För att kunna möta framtidens utmaningar behövs enorma mängder förnybar energi. Phoenix Biopower utvecklar nu en teknik som producerar förnybar el från biomassa efter behov. Tekniken gör att man kan producera dubbelt så mycket el från samma mängd biomassa jämfört med dagens teknik – med noll koldioxidutsläpp. Nu genomförs en nyemission om cirka 12 MSEK som ska bidra till bolagets fortsatta utvecklingsbana.

Elförbrukningen ökar varje år både i Sverige och globalt och i takt med att samhället digitaliseras och elektrifieras så kommer behovet av elektricitet fortsätta öka de nästkommande decennierna. Om vi ska kunna minska koldioxidutsläppen och fossilberoendet i skapandet av energi krävs smarta lösningar. Phoenix Biopower håller nu på att utveckla en revolutionerande teknik under namnet BTC (Biomass Fired Top Cycle) som kan förändra förutsättningarna för planerbar förnybar elproduktion och kraftvärme.

– BTC kan producera dubbelt så mycket elektricitet från samma mängd bränsle jämfört med traditionell teknik. Tekniken är skalbar och och producerar förnybar el från biomassa som exempelvis skogsavfall och jordbruksavfall. Den möjliggör 40 procent lägre driftkostnader och ger totala produktionskostnader som är lägre än alla planerbara kraftslag, med noll koldioxidutsläpp, säger Henrik Båge, vd på Phoenix Biopower.

Läs mer om nyemissionen som avslutas 28 oktober här 

”Teknik som kan lösa utmaningarna”
Ett stort problem i omställningen idag är att elen kommer när man får den och inte när man behöver den. Detta eftersom planerbar kraftproduktion som kolkraft idag ersätts av väderberoende vind-och solkraft världen över.

– Detta gör behovet av förnybar och planerbar energi stort. Biokraft har dessa egenskaper men dagens teknik har ännu inte kunnat göra den konkurrenskraftig eller lönsam. Där kommer vi in med ny, effektiv teknik som kan lösa utmaningarna.

Phoenix Biopower grundades 2016 av Hans-Erik Hansson, Michael Bartlett, Oliver Paschereit och Henrik Båge i syfte att kommersialisera BTC-tekniken. Mellan sommaren 2018 och idag har bolaget genomfört den första delen i utvecklings- och kommersialiseringsplanen som lades 2018. I fas 2 ska man nu vidareutveckla komponenterna och dess integration samtidigt som en industriell pilotanläggning i industriell skala på påbörjas. Nyemissionen om cirka 12 MSEK ska tillsammans med offentligt stöd användas för att realisera denna plan, förklarar Henrik Båge.

– I vår finansiella plan vi lagt så räknar vi med att dessa medel ska hjälpa till att ta bolaget en bit in i 2021. Den kommersiella demonstrationsanläggningen planerar vi att driftsätta 2025. I och med att vi inte har några direkta konkurrenter och att vi ser att den nordiska adresserbara marknaden ligger på cirka 17 miljarder SEK per år, den globala på över 13 000 MDR SEK, så ser vi väldigt positivt på framtiden.

Ska bli det självklara valet
Det stora behovet av just planerbar och förnybar energi som kan ersätta fossil kraft men också balansera variabel kraft öppnar upp för en lukrativ marknad för bolaget. Phoenix Biopower har en stabil grund i en patentportfölj med 19 beviljade internationella patent fördelat över sex patentfamiljer. Tidigast under 2021 ser bolaget en eventuell notering och tio år framåt vill man vara en etablerad aktör inom området.

– Då räknar vi med att vara det första valet när det kommer till planerbar, förnybar energi både i Sverige och globalt. Vår teknik kan göra en mätbar, skillnad, globalt, vilket är vår stora drivkraft, avslutar Henrik Båge.

Presenteras av



Emissionen i korthet

Emissionsbelopp vid full teckning: 12 175 625 SEK, motsvarande 1 581 250 B-aktier, före emissionskostnader

Överteckningsoption: Vid överteckning har Styrelsen rätt att besluta om tilldelning av maximalt 779 220 aktier, motsvarande 5 999 994 MSEK.

Företräde: Emissionen genomförs med företräde för befintliga aktieägare

Emissionskurs: 7,70 SEK / Aktie

Teckningstid: 14 oktober till 28 oktober 2019

Bolagsvärde, före emissionen: 97,4 MSEK

Tilldelning: Besked om eventuell tilldelning lämnas genom utskick av avräkningsnota, vilket beräknas ske omkring den 8 november 2019.

Emissionsinstitut: Aktieinvest FK

Reguity Group AB lanserar Sveriges mest avancerade depåplattform för onoterade företag

Reguity Group AB (publ)har nu lanserat den digitala kostnadsfria depåplattformen VPZ.se som möjliggör bättre investeringar i Sveriges tusentals onoterade företag. Plattformen ger en total överblick för onoterade aktieinnehav och öppnar samtidigt upp för investeringar i blivande svenska ”unicorns” långt innan de noteras.
– VPZ.se är som ett Avanza för onoterade bolag, säger Henrik Kristensen, vd på Reguity Group.

Det har sedan länge funnits plattformar och verktyg som hjälper ägare och investerare i börsnoterade bolag att få en överblick över sina investeringar. Samma typ av tjänster för onoterade aktieinnehav har dock saknats, varför Reguity Group AB (publ) bestämde sig för att skapa den digitala depåplattformen VPZ.se. Plattformen gör aktieöverlåtelser enkelt och erbjuder samma transparens och säkerhet vid investeringar i onoterade privata företag som i noterade publika aktiebolag. Dessutom är det en plattform för bolag-ägarkommunikation och för exponering av nya investeringsmöjligheter.

– Vi såg en situation som inte fungerar inte särskilt effektivt – trots att onoterade företag, som står för över 50 procent av privat BNP i Sverige, blir en allt viktigare investeringsklass. Ökade complience-krav bidrar samtidigt till att många bolag väljer att skjuta på planerna att notera de egna aktierna på en marknadsplats. Därför skapade vi VPZ.se, en plattform som ger en komplett överblick i realtid och presenterar investeringshistorik för de som investerat i onoterade bolag, säger Henrik Kristensen, grundare och vd för Reguity Group AB som äger tjänsten VPZ.se.

VPZ.se skapar möjligheter för investerare att komma in i onoterade bolag som kan ge hög avkastning. Fördelarna är stora, förklarar Henrik Kristensen.

– Det skapas enorma värden i dessa företag, värderingarna är lägre och det är många tusen företag som skulle kunna gå ännu bättre om de bara fick en bättre access till riskkapital. Det får man via VPZ.se.

Depåplattformen är kostnadsfri och fungerar som en plats där man enkelt och effektivt kan kommunicera med företag och ägare samt skapa nya affärskontakter. All information finns samlad på ett och samma ställe och användare loggar enkelt in på www.vpz.se med BankID för att få access till innehaven. Depån erbjuder också funktioner för kommunikation mellan bolag och ägare och Deal Flow där onoterade företag utlyser nya investeringsmöjligheter. Majoriteten av alla bolag som för sin aktiebok online är anslutna till VPZ, och aktieägarna har redan en kostnadsfri ägardepå hos VPZ.se även om de inte vet om det.

– VPZ.se är som ett Avanza för onoterade bolag. Plattformen är inte bara ett positivt tillskott för alla som investerar i svenska privatägda företag. Vi tror att detta kommer att bidra till en förbättring av transparens, värdering och kommunikation mellan ägare och leda till fler och bättre pre-IPOs, avslutar Henrik Kristensen.

Besök www.vpz.se för att läsa mer eller för att skapa din egen depå med olistade innehav.

Presenteras av 

Om Reguity Group
Reguity Group AB (publ) är den ledande digitala plattformen för ägare och investerare i privata företag i Nordeuropa. Reguity erbjuder ett brett sortiment av digitala online/offline- verktyg och tjänster för aktieägare och portföljförvaltning samt finansieringsrådgivning för privata företag.