Uni-Light marknadsför unika LED-lampor i Europa



Uni-Light marknadsför LED-ljuskällor som ger mer ljus per watt än någon annan, under i övrigt lika förutsättningar. Nu inleds handeln med företagets aktie på NGM Nordic samtidigt som företaget utökar kommersialiseringen att omfatta länder i Europa, också utanför Skandinavien och Storbritannien som hittills stått i fokus.

Efter en genomförd fulltecknad spridningsemission med 500 nya aktieägare i början av juni listas A Uni-Light LED AB från den 22 juli under kortnamnet ULED på NGM Nordic MTF.

–LED-belysning är världens snabbast växande stora industri, säger Björn Naumburg, vd i bolaget. Men konkurrensen inom konsumentmarknads sektorn är stor med många kinesiska tillverkare som sänker både pris och kvalitet på produkter till aningslösa konsumenter. Vi står för något annat.

–Vi utnyttjar och fokuserar på styrkan i våra produkter som baseras på våra patent. Bland fördelarna är att våra ljuskällor ger mer ljus per watt än andra och att de inte avger elektromagnetisk störning.

–Nu när vi nu har sålt mer än 25 000 lampor är det dags att ge sig ut på fler marknader än bara Sverige och Storbritannien. Vårt fokus efter listningen är på kommersialisering av våra produkter på den europeiska marknaden.

Rötter i Silicon valley

Uni-Light utvecklar, producerar och säljer LED-ljuskällor baserade på patenterade linjära drivdon. Tekniken medger produktion av samma ljusmängd som andra men med mindre förluster och utan elektromagnetisk störning. Lamporna är designade med olika tekniska finesser som är anpassade för olika marknadssegment eller applikationsformer.

Företaget grundades 2010 och har sina rötter i Silicon Valley i Kalifornien. Det bygger på två patent som drastiskt förbättrar effektivitet och livslängd hos LED-lampor. Forskning och utveckling sker i USA och tillverkning i Kina. Sedan två år har företaget sin bas i Sverige. 

–FOU leds av vår tekniska chef Dr. Chip Akins, som också är delägare i företaget. Vår styrka ligger i våra patent och vi har ett flertal nya spektakulära patenterbara lösningar i pipeline. Tillverkningen sker i en fabrik i Shanghai som vi har kontroll över och där risken för kopiering är minimal, säger Björn Naumburg. 

Uni-Light har utvecklat ett tiotal ljustyper i olika effektklasser där företagets drivdon och andra specialegenskaper gör lamporna unika. Lampfamiljen består av ersättare av A60-lampor (den gamla glödlampan), lysrör, integrerade lysrör, strålkastarbelysning med hög ljusstyrka etc.

Prioriterade nischmarknader

–En fördel med våra drivdon är att dimring kan göras över hela kretsar genom sänkning av spänningen, säger Björn Naumburg. Detta är unikt och på detta sätt förlängs livslängden på alla berörda komponenter och minskar behovet av kabeldragning.

En ny ”intelligent” lampa för nödbelysning är just framtagen i samråd med stora svenska byggbolag och passar också för belysning vid gruvdrift. Diskussioner förs också med internationella företag inom verksamhetsområdena.

Försäljningsfokus är för närvarande på några utvalda nischmarknader, med krav på lång livslängd, tåliga/motståndskraftiga ljuskällor för aggressiva miljöer och med korta återbetalningstider. Prioriterade nischmarknader är djurstallar, kyckling- och äggproduktion, kryssningsfartyg och allmän industri.

–LED-belysningsmarknaden inom bara mjölk-, broiler- och äggindustrin i Skandinavien, England, Tyskland, Frankrike och Holland uppgår till cirka 2,8 miljarder kronor under de närmaste 5 – 7 åren, säger Björn Naumburg.

Presenteras av A Uni-Light LED AB

logo

 

  • Designar, tillverkar och säljer LED-belysning för utvalda nischmarknader.
  • Har patenterad teknik och egen FOU i USA i världsklass.
  • Omsättning: 2014: 1 milj SEK, 2015: 2,7 milj SEK.
  • Noteras: Från den 22/7 under kortnamnet ULED på NGM Nordic MTF.

    BN

    Björn Naumburg, VD

Redaktionen