En enkel produkt – men jäkligt smart. Så beskriver CEO Niklas Nilsson ankarliften Boardie, en modernare och bekvämare modell av vår barndoms bygelliftar i skidbackarna, som nu ska lanseras på den europeiska marknaden.
– Annonsutrymmet på Boardiens undersida innebär en unik möjlighet för företag som vill få lång och upprepad exponering hos hundratusentals skidåkare varje år, säger CEO Niklas Nilsson.
I nästan 90 år behövde vi dras med samma obekväma ankarliftar i skidbacken; 2016 fick teamet bakom Boardie nog och utvecklade en ny, bekvämare ankarlift med annonsplats på undersidan. Idag, fyra år senare, har konceptet blivit en strålande succé, med pilotprojekt i Sverige och snart även i Norge och i Alperna.
– Vi siktar på att starta projektet i alperna vintern 2021/2022. Därför välkomnar vi nu investerare, bland annat genom en crowdfundingkampanj på FundedByMe. Det är ett smidigt och enkelt sätt att investera i en smart produktidé med stor potential, säger Niklas Nilsson, som själv har bakgrund som skidproffs i det svenska skidlandslaget.
Erbjuder Boardie helt gratis
Medan idén till Boardie kom från dåvarande civilingenjörsstudenterna Erik Englund och Niclas Stjernberg, var det Niklas som kom med initiativet att tillhandahålla Boardie gratis i utbyte mot att teamet sålde annonserna själva. Det har gett underlag för en återkommande affär som utvecklas över tid.
– Det stora är verkligen själva produkten; traditionella ankarliftar är väldigt obekväma och ska anläggningarna istället investera i en ny sittlift kan kostnaderna bli flera miljoner. Så länge anläggningen har ett digitalt liftkortssystem erbjuder vi alltså Boardie helt gratis, i utbyte mot att vi kan sälja annonsutrymmen. All vår feedback visar dessutom hur bekväm Boardie är och hur enkel den är att åka på.
Har internationella samarbetspartners
Teamet har redan etablerat samarbeten med mediebyråer i alpländerna och det är genom dessa byråer som kontakten med olika europeiska anläggningar kommer att skötas. Niklas betonar att de goda resultaten på hemmaplan visar att Boardien är en attraktiv annonsplats, men konstaterar att det säkert kan finnas lite motstånd hos vissa aktörer.
– Vi talar om en klassisk, analog skylt. Det kan kännas lite ovant i det digitala samhället. Våra lyckade pilotprojekt är emellertid utmärkta kvitton på att det är ett framgångsrikt koncept.
Ett expansivt företag med innovativ affär
Sedan den första prototypen lanserades har utvecklingen helt enkelt gått snabbt för Boardie; det är en spännande resa, med enorm potential.
– Att investera i crowdfundingkampanjen innebär att man kommer in i ett expansivt företag med en innovativ affär under ett tidigt skede. För de som vill hoppa på tåget är det ett perfekt tillfälle, avslutar Niklas.