Svenska LifeAssays har haft ett starkt år där man säkrat ny finansiering för sin utvecklingsstrategi, etablerat sig på kinesiska marknaden och samtidigt börjat slå sig in på stormarknaderna i USA och Tyskland. Bolagets teknik inom hemmatester visar nu inte bara på spännande potential inom veterinärmarknaden – utan även på humanmarknaden.
– Det man förväntar sig kommer att växa överlägset på marknaden är engångstesterna man kan göra hemma själv. Vi har kommit till rätta med det som tidigare varit knepigt med hemmatester, vilket är risken för fel i resultaten. Det har vi eliminerat, säger Anders Ingvarsson, vd på LifeAssays.
LifeAssays är väl etablerade på veterinärmarknaden och har under de senaste åren genomfört stora satsningar för att bredda sitt produktutbud. Bland annat nya tester för katter som byggde på en helt ny inflammations-markör vilket ytterligare förstärkt bolagets position i marknaden. Nu visar bolaget spännande potential med sina egenutvecklade hemmatester som inte bara kommer att kunna användas på veterinärmarknaden, utan även på humansidan.
– Det är hiskeligt spännande och kan bli väldigt intressant kommersiellt om vi kan adressera just humanmarknaden också. Sådana här test är redan stora inom exempelvis diabetes men vi tror att det kommer bli mer och mer intressant för andra patienter också, till exempel de med prostatacancer som vill hålla koll på sina värden mellan behandlingar och även gällande markörer kring allmän hälsa.
”Det har förenklat sättet att ta proven på”
Testen är i samma storlek som ett gravtest och har egenskaper som eliminerar handhavande fel som annars är ett stort problem när man jämför hemmatester med de tester som utförs av proffs som på sjukhus och vårdcentraler. I testen har en del lagts till som gör alla steg från att blodet tas till dess att en korrekt mängd av förbehandlat prov tillsätts analysdelen.
– När du kollar din behandling på sjukhuset är det proffs som genomför varje steg och då blir det inga fel i provbehandlingen. När man sedan överlåter testandet till patienten ökar man risken för fel i resultaten. I den här teststickan har vi eliminerat de här felen och förenklat sättet att ta proven på vilket gör att vi säkerställt att svaren har samma kaliber som hos sjukvården. Och det är väldigt smidigt för patienten.
På läkemedelsspråk skulle man nog säga att Bolaget är i Fas II vilket innebär att vissa ytterligare optimeringar ska genomföras för att sedan gå till att industrialisera testen och slutligen validera dem. Nästa steg blir sedan att släppa dem på marknaden.
– Vi siktar på att komma ut med testen för veterinärmarknaden under 2019. För humanmarknaden är tidsplanen lite mer flytande. Vi sitter på något jättespännande och ser mycket stor potential.
LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserade på bolagets egna och patenterade teknologiplattform, MagnetoImmunoAssay (MIA).
Företaget levererar säkra och robusta system för snabba och tillförlitliga analyser inom veterinärmedicin.
För mer detaljer se www.lifeassays.com