Krönika: Även hållbarhetskommunikation sker på mottagarens villkor



Swesifs ordförande Johan Florén berättar om behovet av tydligare kommuniktion kring fondbolagens hållbara investeringar.

För några veckor sedan köpte jag en klockradio till min son. Jag tyckte det var dags att han själv börjar ta ansvar för att komma till skolan i tid. Nu har jag insett att det kanske kommer ta ett tag innan det lyckas.

Däremot slog det mig att man egentligen får väldigt mycket information vid den här typen av köp. Oavsett om det är en ny klockradio, espressomaskin eller mobiltelefon man köper, medföljer det alltid en instruktionsbok som innehåller all information man behöver veta som konsument, och lite till. Inte sällan finns det också en snabbguide som på ett mer lättillgängligt sätt ger den absolut viktigaste informationen för att komma igång. För min del blir det ofta den enda informationen.

»Ökad förståelse är alltså en av huvudpoängerna med Hållbarhetsprofilen. Den andra huvudpoängen är ökad jämförbarhet«

Som konsumenter har vi ett överflöd av valsituationer och begränsat med tid. Då prioriterar vi det viktigaste, roligaste och mest lättillgängliga. Det gäller även i fondbranschen.
Av det skälet har branschorganisationen Swesif tagit fram Hållbarhetsprofilen, en varudeklaration på drygt en sida för hållbara och ansvarsfulla fonder. Det är en form av snabbguide som gör det lättare för spararna att förstå vad fondens hållbarhetsarbete består i.

Ökad förståelse är alltså en av huvudpoängerna med Hållbarhetsprofilen. Den andra huvudpoängen är ökad jämförbarhet. Eftersom alla olika fonder och fondbolag rapportera enligt samma mall, blir det mycket enklare för spararna att jämföra fonderna med varandra.
För snart två år sedan introducerade Pensionsmyndigheten Hållbarhetsprofilen för fonderna i premiepensionssystemet. Under andra kvartalet 2015 kommer profilen även att introduceras på ett antal privata fondtorg. Därmed ökar transparensen ytterligare och hållbarhetsfrågorna kan få den uppmärksamhet de förtjänar.

Branschen har självmant tagit ett steg till uppför denna långa trappa som vi alla är tvungna att vandra för ett få ett samhälle som håller, generation efter generation. Ett samhälle där alla får plats och respekteras, och där ekonomisk tillväxt lyfter människor ur fattigdom utan att naturresurserna förbrukas för gott.
Detta nya trappsteg blir sedan avstamp för ytterligare ett steg uppåt. Kommunikationen utvecklas vidare, snabbguiden kanske kompletteras med några enkla symboler, och vips har vi fått en märkning. Enklare än så blir det inte.

Johan Florén, ordförande i Swesif (Sveriges forum för hållbara investeringar)

Läs mer om oss här

Hållbarhetsprofilen

swesif-logo

Hemsida:
www.hallbarhetsprofilen.se

Hållbarhetsprofilen är ett komplement till de finansiella fondfaktabladen, som beskriver fondens arbete med etik- och hållbarhetsfrågor. Utgångspunkten är tre arbetssätt: positivt urval, negativt urval och påverkan på bolag som fonden kan investera i. Dessutom finns ett uppföljningsavsnitt som redovisar fondens resurser, rutiner och kontroller. I dagsläget har mer än 150 fyllt i profilen.

Läs mer om Hållbarhetsprofilen här!

 

KNAPP (GRÖN) "Klicka här för att köpa investeringstipsets hållbara fondpaket"

Redaktionen