Succéföretaget Hernö Gin storsatsar både lokalt och globalt

Jon Hillgren, Hernö Gins vd och grundare.

På bara sju år har Hernö Gin etablerat sig som Europas mest prisade gintillverkare och blivit en svensk försäljningsuccé. Nu genomför bolaget en nyemission för att expandera internationellt och bygger även en ny besöksanläggning som ska locka ännu fler gin-entusiaster till Härnösand.

När Jon Hillgren grundade Sveriges första renodlade gindestilleri, Hernö Gin, 2011 kunde han knappast ana vilken succé som skulle följa. Sju år senare har det lilla destilleriet i byn Dala utanför Härnösand förärats över 80 troféer, master- och guldmedaljer i olika internationella dryckestävlingar. Bland troféerna hittar man både utmärkelsen World’s Best Gin 2017 och 2018 samt utmärkelsen Gin Producer of the Year.

Förutom erkännandet från världens ginexperter har bolaget också lyckats skapa en imponerande försäljningssuccé. Under 2017 sålde bolaget för första gången mer än 100 000 flaskor och deras gin säljs idag på alla landets Systembolag. Rent ekonomiskt innebar 2017 att omsättningen ökade med 93 procent jämfört med 2016 och att resultatet efter skatt ökade med 250 procent.

– Detta år har börjat starkt. Vi ser en fortsatt rejäl tillväxt med mer än en dubblad nettoomsättning under årets första kvartal och dubblering av antal sålda flaskor jämfört med förra årets första kvartal. Allt talar för en fortsatt hög tillväxt, förutspår Jon Hillgren, grundare och vd, Hernö Gin.

Läs mer om Härnö Gin här.

Nyemission ska hjälpa företaget att växa

Enligt Jon Hillgren har framgångssagan Hernö Gin bara börjat. Försäljningstillväxten i Sverige ser fortsatt stark ut och under 2017 etablerade man sig dessutom på flera nya marknader, där Australien och Storbritannien är de mest spännande.

Under 2018 kommer den internationella expansionen att fortsätta och bolaget planerar dessutom att utöka sin besöksverksamhet. Jon Hillgren förklarar att destilleriet i Dala redan i dag lockar mängder av gin-entusiaster från hela världen och han beskriver besöksverksamheten som en av deras viktigaste marknadsföringskanaler.

För att hjälpa bolagets expansionsplaner planerar man därför att utöka besöksanläggningen och genomför även en nyemission för att plocka in nya investerare som vill vara med på nästa etapp i den otroliga resan.

Förutom möjligheten att ta emot fler besökare kommer den nya besöksanläggningen dessutom att frigöra yta för produktionen. För även om Hernö Gin i dag har produktionskapacitet för cirka 400 000 flaskor per år planerar Jon Hillgren för fler kopparpannor på destilleriet när bolaget nu siktar på att växa internationellt.

Under 2017 lanserade vi våra produkter på en handfull nya marknader. Vi kommer under 2018 att prioritera lanseringen på ytterligare ett par för oss väldigt intressanta utlandsmarknader, avslöjar Jon Hillgren.

Läs mer om Hernö Gins Nyemission här.

Att den internationella potentialen är stor råder det heller ingen tvekan om. Enbart den europeiska marknaden för gin är i dag värd drygt 2,7 miljarder dollar och beräknas växa med 4,8 procent per år fram till 2021. En stor del av den tillväxten sker inom premiumsegmentet där Hernö Gin, med sitt goda rykte och många utmärkelser, står sig väl i konkurrensen.

– Vårt löfte till marknaden är att vi kommer att fortsätta att skapa världens främsta gin oavsett om vi vinner priser eller ej, avslutar Jon Hillgren.

Presenteras av

logo-herno-

 


Emissionen i korthet

 

ANTAL NYEMITTERADE B-AKTIER: 150 000 aktier vid full teckning, samt maximalt 300 000 B-aktier i övertilldelningsoption.
EMISSIONSBELOPP: 5 625 000 SEK exkl. övertilldelningsoption.
TECKNINGSTID: 11 maj till 4 juni 2018.
TECKNINGSKURS: 37,50 SEK per aktie.
TECKNINGSPOST: Minimum en post om 200 aktier (7 500 SEK). LIKVIDDAG: 7 juni 2018.

 

Redaktionen