30 procent av bilister åker runt och letar efter en plats att parkera på trots att det går fem parkeringsplatser per bil. Nu finns en smart app som har lösningen på problemet.
– Vi känner att vår app fungerar till 100 procent och därför gör vi nu en nyemission och vänder oss till investerare via FundedByMe, säger Sasa Farkas, vd på ApParkingspot.
I takt med att städerna växer blir det svårare för bilägare att hitta parkeringsplatser. Tomtmark är dyrt och att bygga bostäder ger mycket större avkastning än att lösa parkeringsproblemen. Att bygga under jord är också väldigt dyrt och slutsumman för en parkeringsplats i nybyggnation hamnar oftast på 500 000 kronor. Nu kan dock modern teknik i kombination med principerna i delningsekonomi bana väg för alternativa och smarta lösningar.
ApParkingspot gör det möjligt för privatpersoner, företag eller organisationer att enkelt hyra ut sin parkeringsplats när den inte används. Med appen kan man enkelt lägga upp eller hyra en plats i systemet via en smartphone. Telefonens gps registrerar sedan var användaren befinner sig och visar på en karta lediga platser i närheten. Som användare skapar man enkelt en profil och kopplar ett kreditkort till kontot – sedan kan man erbjuda sin parkeringsplats för uthyrning, förboka eller hyra en i önskat område. Vid bokning navigerar appen föraren till platsen.
– Vi vill göra det möjligt att utnyttja parkeringsplatser på ett bättre och smidigare sätt, ungefär som AirBnb fungerar när det gäller bostäder. En stor skillnad är att det inte är förknippat med några större risker, säger Sasa Farkas, vd på ApParkingspot.
Ny funktion – för allmänna parkeringsplatser
I samarbete med Lunds kommunala parkeringsbolag testar man nu med hjälp av ett Autosence Detection System, ASDS, att effektivisera utnyttjandet av allmänna parkeringsplatser. Detta innebär att man inte kommer att behöva köra runt och leta parkering. Andra sensorlösningar har framgångsrikt testats i Danmark där man har fått ner söktrafiken från 25 till 12 minuter. Den innebär i sin tur en halvering av koldioxidutsläppen från söktrafiken samtidigt som kunderna sparar tid.
Sensorn kan användas i flera olika sammanhang. Ett exempel är för bokning av laddplatser till elbilar.
– Fler investerar i elbilar och trycker på effektiva laddningsstolpar har ökat. Vi tror att möjligheten att kunna förboka en stolpe kommer att bli mycket efterfrågad, förklarar Sasa Farkas.
Läs mer och registrera dig här
Pågående kampanj
ApParkingspot förväntar sig en snabb tillväxt och beräknar att efter ett års tid ha 10 000 användare och efter tre år minst 50 000 användare. Räknar man på en uthyrning per användare och vecka, till priset 75 kronor, skulle det innebära att bolaget når en omsättning på 43 miljoner kronor redan det tredje året, med en vinst före skatt om cirka 50 procent. Med anledning av detta siktar nu ApParkingspot på en bredare lansering och säkrar medel för en bred marknadskampanj med hjälp av crowdfundingtjänsten FundedByme.
– Vi ser det hela både som en kapitalisering av bolaget och som en marknadsföringskampanj, avslutar Sasa Farkas.