• SIX Sweden Index 256.29 0.45%
  • SIX Norway Index 182.59 -0.33%
  • SIX Denmark Index 238.6 -0.4%
  • SIX Finland Index 144.28 0.37%

Så mår de svenska börsjättarna egentligen



 Storleken behöver inte ha någon betydelse för framgången. Stockholmsbörsens Big Five mår väldigt olika efter årets första fem månader.

Nordea, börsvärde i slutet på maj: cirka 460 miljarder kronor

Hur är läget? Jo tack bra. Börskursen har generellt sett gått upp sedan årsskiftet för börsens tveklöst största bolag, sett till aktievärdet. Priset har vandrat från drygt 100 till 112 kronor per aktie, och de flesta analytiker menar att det fortfarande är köpläge, eller i alla fall läge att behålla aktierna i sin depå.

Vad snackas det om? Flytta eller inte flytta, det är frågan. I mitten av maj avslöjade Svenska Dagbladet att storbanken överväger att flytta sitt huvudkontor från Sverige till följd av regeringens planer på att eventuellt höja bankernas resolutionsavgifter. Köpenhamn uppges ligga bra till, men även Helsingfors har nämnts i diskussionerna. Vad flytten innebär är dock alla i princip oense om. Nordea menar att Sverige tappar enorma mängder skattekronor om banken flyttar, finansminister Magdalena Andersson hävdar att banken överdriver. Det har också diskuteras fram och tillbaka om banken skulle kunna dela ut mer pengar till ägarna vid en flytt på grund av sänkta kapitaltäckningskrav, men analytikerna är oense om hur stor roll det egentligen spelar.

Och vad händer framöver? Ingen vet. Nordeas vd Casper von Koskull har sagt att besked ska komma före sommaren, men påpekade i samma veva att ”vi får se hur vi definierar sommar”.

 

Atlas Copco, börsvärde i slutet på maj: cirka 370 miljarder kronor

Hur är läget? Fint här också. Senaste året har aktiekursen gått upp med nästan 50 procent, och även om majoriteten av analytikerna säger behåll menar ändå cirka en tredjedel att det fortfarande är köpläge på aktien.

Vad snackas det om? Nya fabriker, nya kunder, nya ordrar, det mesta verkar gå Atlas Copcos väg just nu. I januari offentliggjorde man dessutom att bolaget delas upp i två: Atlas Copco som fortsätter fokusera på industriella kunder, samt nya bolaget Epiroc som ska ta hand om gruv- och anläggningskunder. En nyhet som de flesta analytiker gav tummen upp.

Och vad händer framöver? Tanken är att aktierna i det nya bolaget delas ut till Atlas Copcos aktieägare efter årsstämman nästa år, och då ska Epiroc också noteras på börsen.

Nyhetsbrev

Bli en smartare investerare. Prenumerera på Investeringstipsets nyhetsbrev för de senaste nyheterna, tipsen och guiderna. 

Hennes & Mauritz, börsvärde i slutet på maj: cirka 334 miljarder kronor

Hur är läget? Svajigt, minst sagt. Börskursen har gått ner rejält det senaste halvåret, från att handlas vid nästan 280 kronor i början av hösten till att vara nere och nosa runt 200 kronor den senaste månaden. Tittar vi tillbaka till toppnivån 2015 är det nästan en halvering av aktievärdet.

Vad snackas det om? En hel massa saker. Rörelsemarginalen har, liksom aktiekursen, sjunkit markant men vad det beror på är man oense om. En del skyller problemen på bolagets splittrade strategi där mängden varumärken i portföljen har ökat markant de senaste åren. Andra ser e-handeln, där H&M anses ha varit sena på bollen och dessutom ganska dåliga jämfört med konkurrenterna, som den stora boven i dramat. Där finns också orosmoln inför framtiden eftersom den växande e-handeln hotar H&M:s tidigare så framgångsrika strategi med att konstant öppna nya fysiska butiker.

Och vad händer framöver? Svårt att säga. Senaste kvartalsrapporten var starkare än förväntat och bolaget visar fortfarande vinst, trots det sjönk aktiekursen på rapportdagen. Den svaga försäljningsutvecklingen är ett stort orosmoment för många analytiker, samtidigt som modebranschen i och med digitaliseringen är inne i en omvälvande och därmed svårtolkad fas. Samtidigt har H&M:s styrelseordförande Stefan Persson köpt aktier för miljardbelopp den senaste månaden, något som många tolkar som att bolaget i grunden ändå mår ganska bra.

 

Volvo, börsvärde i slutet på maj: cirka 303 miljarder kronor

Hur är läget? Uppåt. Senaste året har aktiekursen gått, om inte spikrakt, så i alla fall nästan obrutet uppåt. Från att handlas runt 77 kronor förra sommarn har den idag nästan fördubblats och handlas kring 130 kronor.

Vad snackas det om? Inte särskilt upphetsande grejer. Senaste rapporten gick bra, ledningen verkar sitta stabilt och marginalerna förbättras hela tiden. En del har spekulerat i en uppdelning av bolaget med en avknoppning av anläggningsmaskinerna, något som ordförande Carl-Henrik Svanberg dementerade i maj.

Och vad händer framöver? Världsekonomin tuffar på och de starka rapporterna från i princip alla Volvos kundmarknader ger inga indikationer att försäljningen skulle minska. Samtidigt ger digitaliseringen spännande möjligheter för alla som jobbar inom olika delar av fordonsindustrin, och Volvo har kommit långt med eldrift på bussar och presenterat flera satsningar på självkörande fordon. Att det är köpläge är de flesta analytiker överens om.

 

Investor, börsvärde i slutet på maj: cirka 302 miljarder kronor

Hur är läget? Bra. Börskursen har ökat med cirka en hundring på bara ett år, från att handlas runt 280 kronor till att idag handlas runt 400 kronor, något som innebär att aktien handlas på de högsta nivåerna någonsin. Trots det anger analytikerna att det är köpläge.

Vad snackas det om? Ericsson. Investor är största ägare i bolaget som de senaste åren har krisat ordentligt. Den svårbedömda telekom-marknaden har gjort att det tidigare drömbolaget nu har svårt att hitta sin roll och det ser inte ljust ut. Aktiekursen har fallit rejält de senaste åren, från toppnoteringen 2015 på över 110 kronor till dagens handel runt 60 kronor. Kreditbetyget är nere på bottennivåer, något som till och med har fått Jacob Wallenberg att offentligt beklaga utvecklingen i bolaget.

Och vad händer framöver? Ingen vet, men det spekuleras i om Christer Gardell med Cevian kan vara på väg att bli ny storägare i Ericsson, något som har fått krisaktien att i alla fall öka lite grand den senaste tiden.



Karin Aase

Ekonomijournalist