Investeringsvägarna inom e-sport



Det är en spännande tid för den som vill investera i e-sport och det finns flera olika sätt att göra det på. Samtidigt behöver man vara snabb för att hänga med i utvecklingen, då den tenderar att gå mycket fortare än i övriga marknader. 

Goda framtidsprognoser
För varje år som går ser man en stabil ökning av både utövare och åskådare inom e-sport. Man ser också en omfattande ökning av intäkterna. Analysföretaget Newzoo har följt e-sportens utveckling sedan 2016 och deras prognoser tyder på att e-sporten kommer att generera en omsättning på 7,1 miljarder dollar år 2021. De tror även att det kommer att komma fler och större tv-bolag som slåss om rättigheterna för att visa turneringar. Samma åsikter delas av andra företag, som också tror att fler storföretag kommer att gå in som sponsorer av både turneringar och lag. Redan nu pratar man om att klädföretag som Nike och Adidas kommer att använda sig av e-sportstjärnor för att marknadsföra sina produkter.

Investering på olika sätt
Den som vill investera i e-sport och bidra till dess utveckling kan göra det på flera olika sätt. Långt ifrån alla e-sportbolag är börsnoterade, men vill man ta den vägen är företag som Activision Blizzard, som ligger bakom spelen HeartStone och Overwatch, börsnoterade på den amerikanska marknaden. Epic Games (Fortnite), Bluehole (PUBG) och Riot Games (LoL) var tidigare börsnoterade, men köptes nyligen upp av det kinesiska internetföretaget Tencent, i vilket man kan investera för att indirekt stödja deras e-sportsatsning. Flera kända profiler har även gått in och investerat i e-sportföretag, vilket i sin tur bidrar till att marknaden uppmärksammas. Bland annat gick basketstjärnan Michael Jordan in och investerade 26 miljoner dollar i e-sportstartupen Axiomatic Gaming, som i sin tur äger e-sportorganisationen Team Liquid.

 

拳頭註冊「LOR」商標 或爲《英 by steamXO, on Flickr
("拳頭註冊「LOR」商標或爲《英" (Public Domain) av steamXO.)

Men det är inte bara spelutvecklarna man kan investera i för att stödja e-sporten. Man kan även investera i företag som marknadsför, streamar och visar e-sport. Tyvärr är plattformen Steam fortfarande privatägd, men man kan investera i plattformar som Youtube och Twitch. Samtidigt är ESEN eSports ett nytt företag som har valt att satsa på e-sport och vars mål är att marknadsföra och visa turneringarna. Man kan också gå in som sponsor till något av lagen eller välja att sponsra en särskild spelare, som man tror har möjligheten att bli en av de bästa.

Som investerare gäller det att hänga med i utvecklingen, för den går fort. Epic Games framgång med Fortnite är bara ett exempel på hur snabbt marknaden kan svänga. Spelet, som från början inte var tänkt för e-sport, har redan blivit så pass stort att det håller på att gå om de traditionella e-sportspelen. Detta gäller både i antalet spelare och följare, men också inom betting och intresset för att investera i spelets e-sportscen är stor.

Invest by Got Credit, on Flickr
("Invest" (CC BY 2.0) av Got Credit.)

Ett varningens finger
Som med all investering ska man närma sig e-sportsmarknaden med tillförsikt. Även om det just nu inte finns några tecken på att e-sporten är på väg in i en bubbla, eller att tillväxten kommer att sjunka, är det en ung marknad. Den har en krokig väg att vänta, och det är något som investerare måste vara beredda på.

Redaktionen