Kinas jättesatsning på bränsleceller innebär stora affärer för Impact Coatings. Bolagets unika beläggningsmaterial har visat sig oumbärligt för bränsleceller och det senaste året har de tecknat avtal för 150 miljoner kronor med kinesiska tillverkare.
– För bussar och lastbilar är bränsleceller egentligen den enda lösningen, säger Impact Coatings vd Henrik Ljungcrantz.
För att minska luftföroreningarna och användandet av fossila bränslen har Kina de senaste åren storsatsat på bränsleceller. Att förhoppningarna på tekniken är stora är inte heller svårt att förstå. Med bränslecellsteknologin framställs elektricitet genom en reaktion mellan vätgas och syre – med vatten som enda utsläpp.
– När Kina tittat över sin miljöpolitik och framförallt föroreningsproblemen i städerna har de sett att det är dieselbussar och diesellastbilar som är det största problemet. Därför gäller det att elektrifiera fordonsflottan. För bussar och lastbilar är bränsleceller egentligen den enda lösningen, för det är ingen mening att fylla upp en lastbil eller buss med batterier eftersom det inte blir så mycket plats kvar för last, säger Impact Coatings vd, Henrik Ljungcrantz.
För Impact Coatings har den kinesiska satsningen på bränsleceller inneburit bråda dagar. Bolaget, som är världsledande inom så kallade PVD-ytbehandlingar, har nämligen utvecklat en unik typ av ytbeläggning som är avgörande för bränslecellernas funktion.
Henrik Ljungcrantz berättar att materialet, Ceramic Maxphase, ursprungligen utvecklades som ett mer miljövänligt och kostnadseffektivt kontaktmaterial för högspännings-applikationer. Snart visade det sig dock att det keramiska materialet hade en unik kombination av hållbarhet och ledningsförmåga som gjorde det utmärkt för den korroderande miljön i en bränslecellsstack.
– Det bästa materialet som man känt till tidigare för de här kontakterna har varit guld, vilket inte varit ekonomiskt försvarbart. Men nu ser vi alltså att vi kan få samma effekt genom att istället använda vårt Maxphase-material på bränslecellsplattorna.
Läs mer om Impact Coatings innovativa beläggning.
Tack vare de unika egenskaperna hos Maxphase ökar till effektiviteten i bränslecellen med mellan 25 - 30 procent jämfört med andra lösningar. Därför har Impact Coatings också blivit leverantör till de flesta av de bilmärken som nu börjat utveckla bränslecellsbilar. Det stora kommersiella genombrottet har Impact Coatings dock fått i Kina.
Det senaste året har bolaget tecknat flera stora avtal med kinesiska bränslecellstillverkare som håller på att starta upp nya produktionslinor i landet. En av kunderna är China Hydrogen Energy som fått i uppdrag av den kinesiska regeringen att leverera bränslecellsteknik till statliga buss- och lastbilsföretag. Genom avtalet blir Impact Coatings nu deras samarbetspartner och kommer leverera ett beläggningssystem som ger China Hydrogen Energy kapacitet att producera bränsleceller till över 20 000 fordon per år.
Under nästa år kommer Impact Coatings börja leverera mellan 14-16 beläggningsmaskiner till sina kunder i Kina, till ett värde på runt 150 miljoner SEK. Samtidigt påpekar Henrik Ljungcrantz också att utvecklingen i Kina bara börjat. Impact Coatings för långtgående diskussioner med flera potentiella kunder som börjat eller ska börja bygga bränslecellsfabriker.
– Tack vare att den kinesiska regeringen har pekat med hela handen och satt in ekonomiska styrmedel så vågar företagen börja bygga produktionsanläggningar och dra igång nya fabriker.
Läs mer om Impact Coatings satsning på bränsleceller.
Impact Coatings AB utvecklar och kommersialiserar innovativ teknologi för PVD-ytbeläggning. PVD är en metod att i vakuum framställa tunna skikt av metaller och keramer.
Bolaget har utvecklat en portfölj av beläggningsprocesser för plast och metall som bl.a. marknadsförs under samlingsnamnet MaxPhase™.
Beläggningar med unika prestanda för bl.a. bränslecellsplattor, elektriska kontakter och reflektorer. Impact Coatings erbjuder utöver legoproduktion också beläggningssystemen InlineCoater™, PlastiCoater™ och ReelCoater™ för kunder med Lean-organiserad komponentproduktion som inkluderar PVD.
Bolagets aktie handlas sedan 2004 på Nasdaq First North.