Ny miljardmarknad får svenska medtech-bolaget att rusa på börsen

Anita Tollstadius, vd för Contextvision.

På ett år har medtech-bolaget Contextvisions aktie ökat med nästan 60 procent. Bakom framgången ligger ett långsiktigt lönsamhetsarbete, spännande framtidsutsikter inom artificiell intelligens och en ny miljardmarknad.

Svenska Contextvision är idag marknadsledande inom medicinsk bildförbättring och deras teknik har i över 30 år hjälpt läkare att tolka bilder från röntgen, magnetkamera och ultraljudsundersökningar. Men trots sin starka marknadsposition och att man förra året slog försäljningsrekord blickar bolaget nu mot helt nya områden.

– I juni förra året fattade vi beslut i styrelsen att dels satsa mer på ny teknologi och att verkligen satsa på artificiell intelligens och vi beslöt oss för att gå in på en helt ny marknad, digital patologi, säger Contextvisions vd Anita Tollstadius.

Enligt Anita Tollstadius är detta resultatet av ett långsiktigt arbete inom bolaget för att hitta nya marknader och teknikområden där Contextvision kan expandera. Digital patologi, där digital teknik används för att skapa och analysera bilder av vävnadsprover, är exempelvis en marknad som växer med 12-13 procent per år. Till 2021 förväntas hela marknaden, enligt analysföretaget Markets & Markets, vara värd mer än sex miljarder kronor.

Contextvisions förhoppning är att med sin långa erfarenhet kring medicinsk bildhantering och denna nya teknologi kunna ta fram programvara som hjälper patologer att enklare kunna ställa exempelvis cancerdiagnoser. På så vis kan patologernas arbete gå fortare och  samtidigt bli mycket mer exakt.

Läs mer om digital patologi på Contextvisions hemsida.

Satsar stort på AI

Det arbete man gjort inom AI kommer inte heller att användas enbart för att göra tekniken för digital patologi bättre. Redan nu har man applicerat AI på ett av sina projekt för ultraljud och enligt Anita Tollstadius kan det komma att användas inom många delar av Contextvisions produktutbud.

– Vi får otroligt bra respons när vi berättar om vad vi gör och hur långt vi har kommit. Det tar ju alltid tid innan vi kan ha produkter ute så det kommer ta ett tag men det känns väldigt bra. säger hon.

Men att ta sig an ett så här stort innovationsarbete har också ställt stora krav på organisationen. Utmaningen för Contextvision har varit att  få företaget att tänka helt nytt och samtidigt behålla fokus på sin kärnverksamhet. En viktig del av detta har därför varit att införa ett starkare lönsamhetstänk i kärnverksamheten och dessutom effektivisera produktutvecklingen.

– Det har varit en rolig utmaning att satsa så mycket på nya marknader men ändå behålla fokus på vår existerande marknad. Vi har sett till att vi har tillräckligt mycket fokus på vår nuvarande business och att kunderna får prioritet. Samtidigt har vi förmått att utveckla något helt nytt och det är jag faktiskt rätt stolt över, säger Anita Tollstadius.

Att man lyckats balansera dessa två ambitioner återspeglas också i aktiekursen. Den norsknoterade aktien har nämligen stigit med nästan 60 procent på ett år. Enligt Anita Tollstadius tyder det på att fler fått upp ögonen för bolaget och deras framgångsrika arbete.

– Folk har sett att vi finns och förhoppningsvis förstått också att vi håller på med nya spännande saker och är på väg ut på nya marknader där vi kan expandera.

Läs mer om Contextvisons utveckling här.

 

Presenteras av Contextvision

contextvision_logo
Om Contextvision

  • Bas i Linköping och Stockholm
  • 40 anställda
  • OEM försäljning
  • Noterade på Oslo börs
  • Ticker: COV
  • Global marknadsledare inom bildförbättring för medicinska bilder
  • Specialistkompetens inom bildprocessning

Läs mer om oss på:

www.contextvsion.com 


 

Redaktionen