Svenskt företag utvecklar ny metod för att ta fram grön diesel



Efterfrågan på HVO diesel ökar och nu väljer Colabitoil att ta in nytt kapital via en nyemission. Kapitalet ska användas för att finansiera kommande inköp av vegetabiliska oljor. "Vi har tecknat kontrakt med flera större aktörer på sammanlagt 400 miljoner kronor, men betydligt större kontrakt är på gång" säger vd Jan Nordlöf som konstaterar att det finns en snabbt växande efterfrågan på företagets produkter.

Den gröna HVO-dieseln har fått ett kraftigt uppsving i och med att Scania samt Volvo Lastvagnar godkänt drivmedlet i sina motorer, och nu står åkerier och bussbolag i kö för att testa det fossilfria alternativet som visat sig ge mellan fyra och åtta procents lägre bränsleförbrukning och betydligt enklare kallstarter.

– För ett åkeri där varje fordon kanske rullar 20000 mil om året handlar det om rejäla besparingar. En stor fördel med HVO jämfört med tidigare gröna alternativ är att HVO går att använda utan att motorerna behöver modifieras, dessutom går det att blanda HVO med vanlig fossil diesel, säger Jan Nordlöf.

Det finns flera producenter som tillverkar HVO från framförallt animaliskt fett och palmolja, men däremot är det tunnsått med företag som använder sig av förbrukad matolja som råvara.

– Såvitt vi vet är vi ensamma i världen om den här metoden, säger Jan Nordlöf som menar att det finns flera fördelar med att använda sig av dessa oljor.

Teckna Colabitoils nyemissionen här

Ny metod låter Colabitoil utvinna mer diesel 

Dels finns det ett överskott som kommer från bland annat livsmedelsindustrin, restauranger och djurfoderproduktion, och detta leder till låga inköpspriser och förbättrade marginaler. Dessutom har Colabitoil utvecklat en metod som gör att man kan utvinna 82 procent diesel ur just de här oljorna, vilket är betydligt bättre än de cirka 40 procent som många av konkurrenterna får ut.

– Vi har sålt HVO sedan förra året och har arbetat upp en trogen kundstock. Nu tar vi nästa steg genom att bygga den första etappen i en egen produktionsanläggning i Norrsundet utanför Gävle och som kommer att driftsättas i april/maj. Här ska vi producera upp till cirka 1,5 miljoner liter om året, vilket kommer att täcka en del av efterfrågan från våra kunder, säger Jan Nordlöf som konstaterar att eftersom bolaget har tillräckligt med kapital för produktionsanläggningen kommer de pengar som tillförs genom nyemissionen att användas för inköp av råvaror.

 Höga ambitioner

I år räknar man med att omsätta 130 miljoner av de totala kontraktssummorna på 400 miljoner kronor, men på sikt är ambitionerna betydligt högre ställda. Under 2017 hoppas man på en börsintroduktion för att kunna ta in de 200 miljoner kronor som krävs för att bygga den andra etappen av produktionsanläggningen, och som då kommer att få en kapacitet på 50 miljoner liter HVO om året.

Parallellt med detta bygger man upp ett eget nät av tankstationer i mellersta Sverige där den första invigs under våren i Sundsvall. Därefter står Sandviken, Söderhamn och Norrköping på tur.

– Vi har etablerat vårt varumärke i branschen och nu ser vi inga hinder för en mycket snabb expansion, säger Jan Nordlöf.

Teckna Colabitoils nyemissionen här

 

Presenteras av

logotyp
Fakta HVO

HVO Diesel är vätgasbehandlad vegetabilisk olja. Detta innebär att den är kretsloppsanpassad samt fri från aromatiska och polycykliska kolväten. HVO Diesel uppfyller standarden ASTM D975 och är godkänd för användning i Scanias och Volvo Lastvagnars dieselmotorer upp till Euro 6.

Om nyemissionen

Sista teckningsdag: 15 mars

Antal aktier: 589000 stycken

Teckningskurs: 21,50 kronor per aktie

Minsta teckningspost: 500 aktier

Här tecknar du:

 www.eminova.se

 

Redaktionen