Här är de svenska bolagen som satsar på AI



Det toppar Gartners lista över strategiska tekniktrender 2017, och Accenture menar att det är nästa ekonomiska superkraft. Men hur väl till ligger egentligen svenska företag när det gäller AI?

32 procents produktivitetsökning. Det spår Accenture att svenska bolag kan få genom att använda sig av artificiell intelligens (AI).

- Vi har gjort en internationell undersökning där vi bland annat har tittat på vad det är för typ av arbete företagen gör och hur automatiseringsgraden ser ut idag, och sedan har vi tittat på vad för slags produktivitet som AI skulle kunna bidra med, förklarar Ulf Wahlberg, nordisk AI lead på Acccenture Technology.

- Och svenska företag är bland dem som har störst potential att bli mer produktiva genom att använda applikationer som möjliggörs av AI.

Anledningen är inte att de ligger efter idag, utan att svenska företag generellt sett erbjuder den typ av tjänster och produkter som har stor potential att dra nytta av den automatisering som ny teknik erbjuder. Men vad är det egentligen AI gör som får så stor inverkan?

- Man kan bryta ner det till tre delar: AI kan användas för att försvara den befintliga verksamheten genom genom att effektivisera eller få ner kostnader. Sedan kan det också användas till att utöka den nuvarande affären genom att ge kunderna större mervärde, och sist men inte minst kan det användas till att öppna helt nya marknader och göra affärer på helt nya sätt, det som kallas digital disruption.

Nyhetsbrev

Bli en smartare investerare. Prenumerera på Investeringstipsets nyhetsbrev för de senaste nyheterna, tipsen och guiderna. 

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Hur långt företag har kommit i sin AI-satsning varierar globalt sett ganska mycket, men generellt sett menar Ulf Wahlberg att skillnaden är större mellan olika företag än mellan branscher och länder.

- Det finns företag som redan har implementerat olika varianter av AI-lösningar, men det vanligaste stadiet just nu är att företag har börjat titta på AI, att de frågar sig hur AI på bästa sätt kan stötta deras verksamhet, men att de ännu inte tagit det i drift. Man vill investera för att förstå och lära sig, men mycket längre än så har man inte kommit.

Företagen satsar stort

Och läser man affärspress ser man att det köps AI-bolag till höger och vänster. Google och Apple är självklart med i spelet, och naturligtvis har även ikonen Elon Musk gått in och startat bolag kopplade till AI. Tittar man på den svenska marknaden är det framförallt riskkapitalbolagen som är heta på gröten. EQT Ventures, Cleantech Invest, SEB Venture Capital och Industrifonden är bara några exempel på företag som har gått in med stora pengar i små AI-start ups.

Men det finns också användare av tekniken. SEB bekräftade i höstas att de skulle integrera AI-medarbetaren Amelia i bankens kundtjänst, och Tieto meddelade i oktober att de hade valt in sin egenutvecklade AI Alicia T i ledningsgruppen för enheten för datadrivet beslutsfattande.

- Vi ser en stor nyfikenhet på AI bland svenska bolag, och man vill definitivt inte halka efter utvecklingen, säger Ulf Wahlberg.

- Men å andra sidan är det ingen som vi ser har tagit klivet fullt ut, och det vi ser är mer av förstudier än faktiska system. Den stora produktivitetsökning som vi ser ligger längre fram i tiden, och än så länge befinner sig företagen i en mycket tidig fas.

Vad är då viktigt för aktieägare att hålla koll på när det gäller företags satsningar på AI i det här läget?

- Håll ögonen öppna för de företag som faktiskt är nyfikna och experimenterar. I det här läget är det viktigare att de gör något än att det gör helt rätt, för rätt saker kommer att hända efter hand så länge man testar. Gör man däremot ingenting i det här läget, då blir man ifrånsprungen.



Karin Aase

Ekonomijournalist