BNP, arbetslöshet och börsindex. Vi är alla bekanta med de vanliga ekonomiska indikatorerna som berättar hur ekonomin mår. Men för den som vill ligga steget före marknaden kommer här tio mer okonventionella ekonomiska indikatorer, som kan ge en fingervisning om det ekonomiska läget.
Slipsar
Vill du veta vad experterna på Wall Street egentligen tror om framtiden? Titta då på hur de klär sig. Det tipset gav Robert Allsbrook, chefsekonom för Regions Bank i Birmingham, USA, efter finanskrisen 2008. Redan innan Lehman Brothers konkurs och den efterföljande kraschen hade Allsbrook nämligen lagt märke till att människorna på Wall Street börjat klä sig i allt mer nedtonade färger och vad han kallade begravningskläder
– Män och kvinnor klär sig i klara färger när de är självsäkra och i dystra, beiga färger när de är nedstämda. Mäns slipsar är den ledande indikatorn eftersom de är ett väldigt billigt sätt att förändra en garderob, förklarade Allsbrook för Forbes
Kartonger
Nästan oavsett vad du köper i en affär eller beställer på nätet så kommer den varan, vid något tillfälle under sin livstid, ha fraktats i en pappkartong. Pappkartongen blir på så vis en minsta gemensam nämnare när det kommer till nästan all varuhandel och tillverkning i världen. Om det tillverkas fler pappkartonger så är det därmed en indikation på att företagen förutspår en ökad försäljning och därmed investerar mer pengar i att tillverka fler varor.
Underkläder
Enligt USAs förre riksbankschef Alan Greenspan är folks underkläder en bra indikator för hur ett lands ekonomi egentligen mår. Alan Greenspan ser nämligen mäns underkläder som den ultimata ”bas-varan” där inköpsmönstret nästan aldrig ändras. Män köper alltså inte kalsonger på grund av någon plötslig ingivelse utan gör det när de behöver byta ut de gamla. En plötslig ”dipp” i försäljningen skulle därmed indikera att män plötsligt hade mindre pengar att röra sig med och därför valde att inte byta ut sina gamla kalsonger, vilket var en varningsklocka för ekonomin enligt Greenspan.
Läppstift
2001 gav Leonard Lauder, styrelseordförande för kosmetikaföretaget Estée Lauder, upphov till det så kallade läppstiftsindexet. Bakgrunden var att Lauder ville ge en förklaring till varför försäljningen av läppstift hade ökat under den dåvarande konjunkturnedgången. Leonard Lauders förklaring var att läppstiftet fungerade som en liten lyx som hjälpte folk att ta sig igenom tuffa tider. Hans index fick dock vissa problem efter finanskrisen 2008 då försäljningen av läppstift inte såg någon ökning, dock visade det sig att försäljningen av nagellack istället hade ökat kraftigt efter kraschen.