Efter flera år av forskning inleder svenska Contextvision nu produktutvecklingen för sin första produkt inom affärsområdet digital patologi. Ett historiskt steg som öppnar upp en ny marknad för företaget.
Contextvision har i över 30 år varit marknadsledande inom medicinsk bildförbättring som hjälper läkare att tolka bilder från röntgen, magnetkamera och ultraljudsundersökningar. Men trots sin starka position inom det här segmentet har bolaget de senaste två åren lagt stort fokus på att öppna upp ett helt nytt affärsområde: digital patologi.
– Vår nuvarande marknad är ganska mättad och det är därför vi satsar på ytterligare ett område, säger bolagets vd Anita Tollstadius.
Digital patologi innebär att vävnadsprover utvärderas med hjälp av digitala bilder, i stället för att göra det under ett mikroskop, och dessa är lättare att skicka till andra för bedömning. Förhoppningarna på den här teknologin är stora då det råder kraftig brist på patologer samtidigt som antalet vävnadsanalyser ökar. Digitala bilder möjliggör också för bildanalys och med hjälp av digitala beslutstöd hoppas vården kunna effektivisera patologernas arbete. Enligt Markets & Markets förväntas marknaden för digital patologi att växa med i snitt 12 procent per år till 2021, då den beräknas vara värd över 670 miljoner dollar.
För att ta sig in på den snabbt växande marknaden har Contextvision de senaste två åren lagt stora resurser på forskning inom digital patologi. Bland annat bedriver bolaget ett Eurostars-sponsrat forskningsprojekt tillsammans med en Schweiziskt forskargrupp.
En avgörande del av bolagets forskning har även kretsat kring artificiell intelligens och det som kallas deep learning – en teknik där mjukvaran lär sig själv att känna igen mönster i bilder och exempelvis identifiera tumörer. Enligt Anita Tollstadius har bolaget byggt upp en extremt stark kompetens inom deep learning och på kort tid visat goda resultat inom digital patologi. Ett exempel på detta är att Contextvision i höstas deltog i en tävling kring automatiserad bildanalys för digital patologi. I konkurrens med internationella jättar som IBM och Microsoft lyckades Contextvision hamna i topp tre på samtliga deltävlingar och på en andra plats i den mest centrala deltävlingen.
»Vi kommer att ha enorm nytta av detta avtal och är nu redo att påbörja produktutvecklingen«
Inleder produktutveckling efter viktigt avtal
I slutet av mars presenterade bolaget också en viktig nyhet på vägen mot lanseringen av en första produkt för digital patologi. Genom ett avtal med ALABplus, en av Polens största leverantörer av patologi-tjänster, får Contextvision nu tillgång till ett mycket mer omfattande bildmaterial för att kunna utveckla sin mjukvara.
– Avtalet innebär att vi får tillgång till ett exklusivt material från alla cancerformer i alla våra projekt inom digital patologi, så det är omfattande avtal. Dessutom kommer de att bygga upp en databas med bilder som vi också kommer få tillgång till framöver. Vi kommer att ha enorm nytta av detta avtal och är nu redo att påbörja produktutvecklingen. Mycket data av god kvalitet är en förutsättning för att vi skall kunna utveckla specifika algoritmer och de bästa produkterna på marknaden, säger Anita Tollstadius.
Med avtalet undertecknat kan Contextvision därför nu inleda utvecklingen av sin första produkt för digital patologi. Denna första produkt är ett beslutsstöd vid diagnosticering och prognostisering av prostatacancer och målet är att ha en produkt redo för lansering under slutet av 2018.
»vi har kunnat visa att vi har kompetens inom AI och deep learning i världsklass«
Kursen stärkt av rekordförsäljning 2016
Utöver det omfattande utvecklingsarbetet har ContextVision ett gediget kassaflöde från kärnverksamheten och en stark kassa, vilket ger möjligheter att satsa och investera, menar Anita Tollstadius. Många som nu forskar inom digital patologi är forskningsbolag med mindre resurser och utan erfarenhet av medicinsk produktutveckling. Bolagets unika ställning har inte heller passerat obemärkt på Oslo-börsen, där bolaget är noterat, och kursen har gått upp mer än 300 procent de senaste tre åren.
– Man kan säga att vi har en stabil och bra försäljning med goda marginaler i basen, vi har börjat leverera på vår tillväxtstrategi och vi har kunnat visa att vi har kompetens inom AI och deep learning i världsklass. Såvitt vi vet är vi det enda bolaget på Oslo-börsen som satsar på AI, säger Anita Tollstadius.
Läs mer om Contextvisions teknologi här.
Om ContextVision
- Bas i Linköping och Stockholm
- 43 anställda
- OEM försäljning
- Noterade på Oslo börs
- Ticker: COV
- Global marknadsledare inom bildförbättring för medicinska bilder
- Specialistkompetens inom bildprocessning och artificiell intelligens
Läs mer om oss på:
Fakta Digital patologi:
Histopatologi betyder läran om sjukliga ändringar i människokroppens vävnader.
Vävnadsprover tas till exempel för att diagnosticera och prognosticera cancer, och en snabb och korrekt analys av vävnaden är central för att patienten skall få rätt behandling. Det råder dock brist på patologer samtidigt som mängden prover ökar dramatiskt.
Idag pågår en digitalisering inom patologin vilket innebär att man skapar en digital bild av vävnadsprovet, som sedan kan analyseras med hjälp av bildanalys. På så sätt kan patologernas arbete underlättas och effektiviseras.
Fakta deep learning:
Deep learning, det senaste inom machine learning, är en teknologi för mönsterigenkänning som kan appliceras på både bilder, text och ljud. Den används redan idag exempelvis för ansiktsigenkänning och speach recognition.
Teknologin är självlärande utifrån stora mängder av data och bygger på att data processas i olika lager för att identifiera olika mönster och strukturer.