Det svenska miljöteknikbolaget OrganoClick växer fort. Deras unika teknik skapar flamskyddade, vattenavvisande och starkare material, utan skadliga kemikalier. Nu tror man på en fortsatt stark utveckling i takt med en ökad efterfrågan och med en ny fabrik på plats.
OrganoClicks patenterade teknik bygger på svensk forskning kring naturens egna kemiska processer. Genom att ändra den molekylära strukturen hos exempelvis trä- och textilfibrer kan man ge dem nya egenskaper som vattenavvisning, flamskydd och ökad mekanisk styrka, utan att använda skadliga kemikalier.
–Hela vårt bolag och vår affärsidé bygger på att byta ut många av de traditionellt använda kemikalierna som är problematiska. Tungmetaller i impregnerat virke, hormonstörande ämnen i textilier, sådana ämnen byter vi ut med våra produkter, berättar OrganoClicks vd Mårten Hellberg.
OrganoClick grundades 2006 och 2012 lanserade man sin första produkt, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood via det delägda dotterbolaget OrganoWood AB, som ersatte gammaldags giftig tryckimpregnering. Det året omsatte bolaget tre miljoner kronor och sedan dess har man haft en snabb resa. Bara två år senare var omsättningen uppe i 25 miljoner kronor och hittills i år har man både börsnoterats på First North och ökat sin omsättning med ytterligare 44 procent. Dessutom hamnade man i år på tankesmedjan Sustainias lista över årets 100 främsta hållbara innovationer.
–Det är fler och fler som verkligen får upp ögonen för problematiken med kemikalier både i hem och i kläder, och vi har väldigt bra alternativ inom våra områden, säger Mårten Hellberg och fortsätter:
–Från vår sida tror vi att intresset kommer öka mer och mer, och en av anledningarna till att vi gjorde introduktionen på First North och gjorde en kapitalanskaffning om 75 miljoner, var för att kunna växa betydligt snabbare. Vi vill satsa mer på marknadsföring och försäljning och komma ut internationellt snabbare.
Nya produkter och ny fabrik
Den produkt som sålt bäst hittills är OrganoWood. Men även materialet OrganoTex, som används för att skapa vattenavvisande plagg utan skadliga kemikalier, har väckt ett allt större intresse.
– I våras släppte Filippa K, som det första modemärket, kläder med OrganoTex-behandlingen.
Därefter har vi sett ett stort intresse från den delen av textilbranschen. Modebranschen och bolag som traditionellt sett kanske inte tänkt så mycket på de här frågorna men som nu verkligen fått upp ögonen. Det beror på att det finns ett stort konsumentintresse kring kemikalier i textilier, säger Mårten Hellberg.
En annan viktig del av OrganoClicks framgång är den fortsatta satsningen på nya innovationer. På företagets utvecklingsavdelning arbetar man nämligen både med att ta fram skräddarsydda produkter utifrån sina kunders behov och med att ta fram nya material som ska kunna slå sig in på andra arenor.
–Vi har ett område som vi kallar för fiberkompositer där vi har en ny metod för att ta fram lättviktsmaterial som kan användas som byggmaterial eller panelmaterial i fordonsindustrin där vi har potential att byta ut vissa plastmaterial mot fiberkomposit istället, nämner Mårten Hellberg som ett exempel.
Ett annat viktigt steg som OrganoClick tar i år är öppnandet av deras nya fabrik i Arninge industriområde i Täby. En fabrik som kommer fyrdubbla företagets produktionskapacitet och på så vis ta till vara på den stora efterfrågan man ser på sina produkter.
–Vi förväntar oss ökad tillväxt även under nästa år och målsättningen är att hålla samma tempo som vi gjort hittills, säger Mårten Hellberg
- Omsatte 2014: cirka 25 milj SEK
- Antal anställda: 18 personer
- Huvudkontor, produktion och FoU: Täby
- Listat på: Nasdaq First North med ticker ORGC